En kollega gjorde
meg oppmerksom på et lite kapittel i boken «Kritisk
situasjonsfilosofi» av Dag Østerberg som handler om
Alexanderteknikken. Jeg har ikke lest boken, men har fått tak i
en kopi av nevnte kapittel. Det er alltid med stor interesse jeg
leser hva fagpersoner fra andre felt skriver. Denne teksten har høy
kvalitet samtidig som den har åpenbare svakheter i forsøket
på å beskrive teknikken. Noen av svakhetene må vi
Alexanderteknikk-lærere ta skylda for.
Kapittelet har
tittelen «Alexanderteknikken og Merleau-Pontys
fenomenologi»:
Det finnes minst to grunner til å
sette F.M Alexanders (1869-1955) «teknikk» eller
kroppspedagogikk i sammenheng med Merleau-Pontys fenomenologi:
Den
første er at denne teknikken eller pedagogikken er
anti-intellektualistisk. Læreren henvender seg hovedsakelig til
kroppen, ikke til forstanden. Læreren gir elevens kropp
beskjeder, som denne er i stand til å ta imot.
Dette er i og for
seg riktig, så lenge Østerberg mener «forstand»
er ensbetydende med «intellekt». Intellektuell tenkning
kan innebære abstrahering, som bringer elevens oppmerksomhet
bort fra det som skjer her og nå.
Lærerens
berøring kan ikke unngå å påvirke elevens
tenkning, på ett eller annet plan. Det kan aldri være
snakk om bare kropp og ikke tanker. Den fysiske kontakten er en
dialog som er begrenset om ikke eleven mentalt gir aksept. Østerberg
overser Alexanders konsept om psyko-fysisk enhet. Kropp og tanke
kan ikke skilles.
Kroppen har
vennet seg til et bevegelsesmønster som innebærer et
misbruk, og som vil fremskynde det forfall eller sammenbrudd som
uvegerlig en gang må inntreffe. Dette misbruk er oppstått
gradvis og umerkelig i årenes løp, for de flestes
vedkommende trolig allerede i barndommen. Det er oppstått
ubevisst eller underbevisst, uten tanken eller forstandens
(intellektets) medvirkning.
Bevegelsesvaner er
like mye «mentale som «fysiske». Uten denne
erkjennelsen er uvaner umulige å overvinne. Igjen mangler
konseptet om «psyko-fysisk enhet». Det er et konsept som
er vanskelig å skrive om fordi skillet mellom kropp og tanke er
innebygd i språket og dermed krever en egen språklig
tilnærming. Vi Alexanderteknikk-lærere er selv ikke så
nøye på dette til vanlig når vi snakker eller
skriver om teknikken, men i konteksten Alexanderteknikk og
fenomenologi burde det absolutt være med fordi «psyko-fysisk
enhet» er essensielt for å forstå Alexanders ideer.
Den enkle
slutning er da at det som er oppstått uten intellektets
medvirkning, også skulle kunne fjernes, eller i det minste
svekkes, uten intellektets medvirkning. Dermed er ikke sagt at
misbruket av kroppen er lett å motvirke. Tvert om viser det seg
å være et foretagende som for de aller fleste tar lang
tid.
Jeg vet ikke hvor Østerbergs «enkle slutning»
kommer fra. Den er for enkel. Her mangler konseptet «faulty
sensory appreciation» eller «feilsansning», som kan
gi sammenhenger der den mangler i teksten. «Feilsansning»
bygger på det faktum at sansene våre først og
fremst registrerer forskjeller. Vaner kan ofte ikke merkes fordi vi
er blitt så vante med dem. Det er grunnen til at
Alexanderteknikk-læreren bruker hendene. Ved hjelp av lærerens
hender kan vanemessige reaksjoner unngås. Bevegelse vil skje
med mindre unødvendig spenning og en reorganisering av
muskel-skjelettsystemet vil finne sted. Eleven får ny «frisk»
opplevelse av sine bevegelser og kan bedre bedømme hva som er
hensiktsmessig muskelspenning.
Gjennom
slik «hands-on» undervisning kan eleven oppnå mange
positive effekter uten å gjøre noe selv, men dette er
bare en del av lærings-prosessen. For å bli kvitt
(u)vanene må elevens bevisste tenkning engasjeres. Alexander
skriver om utviklingen av sin teknikk i «The Use of the Self»
at:
I must cease to rely upon the feeling associated with my
instinctive direction, and in its place employ my reasoning process,
... (The Use of the Self s
39)
For Østerberg ser denne kombinasjonen av
«kropppslig» instruksjon og bevisst tenkning ut til å
være et paradoks. Han skriver:
Noe som strider
mot denne fremstillingen av Alexanders teknikk og egne skrifter, er
at han innfører begrepet om «primary control» som
et hovedbegrep, og skriver om at tanken skal gi kroppens
«directions».
«Kontroll» i
«primary control» er ikke den form for kontroll som
vanligvis forbindes med ordet. Mer om det siden. Østerberg
maler seg inn i et språklig hjørne når han skriver
at tanken skal gi kroppen «directions». «Directions»
er tanker. Skal tanken gi tanker? Han ror seg i land når
han kommer fram til at det er «ikke-intellektualistisk
tenkning»:
Men Alexanders
«directions» er at et særegent slag: De gir ikke
kroppen beskjed om å gjøre noe, utføre en
handling. De sier f.eks. ikke at eleven skal «rette seg opp»,
forsøk på slikt vil tvert om stride mot teknikkens
grunntanke. Alexander directions henvender seg umiddelbart til
kroppen selv, som altså skal prøve å følge
dem uten tankens medvirkning. Hjernen gir beskjed til musklene;
forsåvidt dreier det seg om tenkning som opptrer
ikke-intellektualistisk.
Østerberg
fremstiller problemet feil når han skriver at kroppen skal
«prøve å følge dem (directions) uten
tankens medvirkning». All tenkning påvirker kroppen. Har
du oppmerksomhet for eksempel om nakken din kan du neppe ha det uten
å påvirke tilstanden i nakkemuskulaturen. Spørsmålet
blir derfor ikke om kroppen vil adlyde, det vil den gjøre
uansett, men om den som tenker har klare nok ideer og intensjoner til
å oppnå det han/hun ønsker.
Østerberg
skriver godt om «end-gaining» og «non-doing»:
To viktige
uttrykk i Alexander-pedagogikken er end-gaining og non-doing. Det
første går på det å være for ivrig
etter å nå handlingens eller virksomhetens mål, og
likesom ikke «ta seg tid» til å utføre
midlene som fører til målet. Siden midlene og målet
danner en enhet, skal de gis samme oppmerksomhet som målet. Men
den som av forskjellige grunner er for ivrig, misbruker kroppen (og,
for den saks skyld, også sinnet.) End-gaining kan også
være et utslag av misbruk av viljen: I stedet for å bruke
kroppen riktig, gjøres en viljesanstrengelse.
Alexanderteknikken vil venne eleven av med å sette viljen inn,
med å være et såkalt «viljesmenneske».
Den filosofiske betegnelsen på denne innstillingen er
volontarisme; Alexander-teknikken er anti-volontaristisk.
Motsatsen til
«end-gaining» er «means-whereby». Alexanders
elev, filosofen John Dewey skriver i Human Nature and Conduct:
We
must change what is to be done into a how, the means whereby. The end
thus re-appears as a series of "what nexts," and the what
next of chief importance is the one nearest the present state of the
one acting. Only as the end is converted into means is it definitely
conceived, or intellectually defined, to say nothing of being
executable. . . . Aladdin with his lamp could dispense with
translating ends into means, but no one else can so. (Human
Nature and Conduct s 34)
Når
Alexander var mot viljesanstrengelse, eller enhver form for
anstrengelse, var det fordi den er fånyttes når ikke
oppmerksomheten er rettet mot det neste nødvendige trinn. Og
du kan ikke vite hva neste steg er om du ikke har tenkt gjennom
prosessen. Tanken, eller «fornuften» som Alexander
antagelig ville sagt det, må komme først.
Om
«non-doing» skriver Østerberg:
Non-doing
bringer tanken hen til sider ved Zen-buddhismen, slik den ble
beskrevet i Herrigels kjente bok om bueskytingens kunst. Den som
prøver å treffe blink «så hard han kan»,
vil ikke lykkes. Det vil derimot den som har lært å skyte
blink uten å forsøke å gjøre det, å
gjøre det uten å gjøre det. Ved Alexanders
teknikk gjelder det for eleven ikke å gjøre noe, men å
hemme (inhibit) mer og mer tilbøyeligheten eller vanen til å
utføre en handling galt, dvs. å misbruke kroppen. Når
eleven gir seg selv en beskjed, går den ikke ut på å
gjøre noe annet enn før, men på likesom å
si til seg selv: Jeg vil ikke gjøre dette på min vanlig
måte. Lykkes denne non-doing, vil en bedre bruk av kropp og
sinn komme av seg selv.
Alexander satte
dette på spissen ved å si: If you stop doing the wrong
thing the right thing will do itself. Dette har å gjøre med funksjonen av «primary
control». Østerberg skriver videre:
Alexanderteknikken
sikter mot å gjenvinne den primære kontroll som er
medfødt hos oss alle, og som i oppveksten stort sett går
tapt hos de fleste. Derfor virker øvelsene som å
gjenvinne barndommens kroppsskjema, den letthet og enkelhet som
kjennetegner småbarns måte å føre seg på.
«Primary
control» kan sies å være de egenskapene og
prosessene i oss som sørger for at vi til enhver tid er best
mulig organisert i forhold til tyngdekraften. Å si at denne
egenskapen går tapt er nok litt drøyt, men det er helt
klart at den svekkes og forstyrres av uvaner. «Kontrollen»
vi kan ha gjennom «primary control» er indirekte. Gjennom
«inhibition» og «direction» søker vi å
ta vekk det som hemmer funksjonen. Som Østerberg skriver tar
det oss nærmere barndommens kroppsskjema, med de viktige
forskjellene at voksne kropper er noe annerledes enn barns, og at som
voksne mennesker må vi lære å ta bort hemninger
gjennom bevisst tenkning. Dette skjer ikke gjennom «øvelsene» som Østerberg skriver, selv om øvelser er både nødvendig og nyttig, men først og fremst gjennom at bevisst oppmerksomhet brukes i dagliglivets bevegelser.
Østerberg
avslutter med å si mer om forholdet mellom teknikken og
Merleau-Pontys fenomenologi:
Alexanderteknikkens
likhetstrekk med Merleau-Pontys kroppsfenomenologi er mange: Den
primære kontroll som det gjelder å gjenvinne eller
styrke, minner om Merleau-Pontys opptatthet av det primordiale, det
opprinnelige og umiddelbare, og av barnepsykologien. Uttrykkene
end-gaining, non-doing og hemming (inhibition) inngår i en
pedagogikk som vil motvirke en almen intellektualisme og
volontarisme, som hos Merleau-Ponty. Eleven som lærer å
utføre velkjente handlinger på ny, som å sette seg
på og reise seg fra en stol, beveger seg fra den objektive til
den preobjektive modus. De gamle, dårlige vaner er stivnede
tenke- og atferdsmåter, objektive i Merleau-Pontys betydning,
dvs. avsluttede. Når disse vaner erstattes av riktigere bruk,
erfares en overgang til det preobjektive. Denne preobjektive
kroppsbevissthet må alltid selv holdes ved like så den
ikke ender med å stivne til noe objektivt - på ny i
samsvar med Merleau-Pontys fenomenologi, som også betegner det
pre-objektive forhold til kropp og omgivelser som «eksistens».
Jeg har sansen for
uttrykket «pre-objektivt», og den «preobjektive
kroppsbevissthet» som må holdes ved like. Her er vi ved
kjernen av Alexanderteknikken. Alexanderteknikken skjer her og nå,
gjennom oppmerksomhet, «inhibition» og «direction».
For å
oppsummere vil jeg si at Dag Østerberg i Kritisk
situasjonsfilosofi gir en beskrivelse av Alexanderteknikken som på
mange måter er usedvanlig god til å være skrevet av
en som ikke selv er utdannet lærer. Den største feilen
han gjør er å ikke vektlegge bevisst tenkning, fornuft (reason), og bevisst
kontroll, som Alexander var så opptatt av. Kanskje det er fordi dette er noe som skiller Alexander og Merleau-Ponty. Ellers har vanskeligheten han har delvis
å gjøre med kropp/tanke-skillet i språket. Jeg
hadde kanskje forventet at en filosof hadde mer taket på
akkurat det.
Et annet
forhold som åpenbart gir Østerberg problemer er at de fleste Alexanderteknikk-lærere dessverre ikke skiller mellom selve teknikken og
metodene for å undervise den. Dette vises allerede i
begynnelsen når Østerberg skriver «Alexanders
'teknikk' eller kroppspedagogikk» og «denne teknikken
eller pedagogikken». Alexander selv skilte aldri mellom
teknikken og undervisningsmetodene, og det sliter vi med fremdeles.
Alexanderteknikken
er en ferdighet i praktisk tenkning. På fagspråket
beskriver vi måten å tenke på som «inhibition»
og «direction». De andre prinsippene nevnt ovenfor er
nødvendige for å forklare, anvende og forstå
teknikken, men er ikke del av selve ferdigheten.
I sitt arbeide må
læreren selv anvende prosessen med «inhibition» og
«direction» for å bruke hendene på en god
måte. Bortsett fra det varierer undervisningsmetodene fra lærer
til lærer. Metodikken beskrevet i Alexanders bøker er
tildels avleggs. I hvor stor grad vi følger Alexanders egne
undervisningsmetoder kan diskuteres.
I dette
blogginnlegget har jeg sett på kapittelet om
«Alexanderteknikken og Merleau-Pontys fenomenologi» som
Alexanderteknikklærer, ikke som filosof. Jeg har ikke
tilstrekkelig kunnskap om verken filosofi generelt eller
Merleau-Pontys filosofi spesielt til å gi noen god vurdering.
Mitt utgangspunkt er Alexanderteknikken, og Alexanders bøker.
Alexanders bøker kjenner jeg relativt godt. De er i høyeste
grad preget av en filosofisk tenkemåte. Jeg vil tro Frederick
Matthias Alexander fortjener en plass blant filosofene i sin samtid.
Relaterte
blogginnlegg:
Litteratur
Kritisk
situasjonsfilosofi, Dag Østerberg 2011
The Use of the
Self, F M Alexander 1932
Human Nature and
Conduct, John Dewey 1922