søndag 26. april 2020

Jeg gjenopptar undervisningen på kontoret

Fra 20. april kunne vi Alexanderteknikk-lærere åpne igjen for vanlig undervisning, forutsatt at vi følger retningslinjer utarbeidet av Folkehelseinstituttet og utgitt av Helsedirektoratet.

Aller først: om du har symptomer på luftveisinfeksjon eller ikke føler deg bra skal du ikke komme på timen. Regelen om at du må gi beskjed om avlysning 24 timer i forveien må vi se bort ifra. Vi må være fleksible. Dette gjelder også meg. Jeg avlyser undervisningen om det er det minste tvil om jeg er frisk. Du skal som elev være trygg på at alle hensyn tas for å unngå eventuell smitte.

Jeg vil i første omgang starte opp med et begrenset antall elever. Jeg vil sørge for å ha tid mellom hver elev slik at kontoret kan luftes godt og slik at jeg har tid til å rengjøre alle flater som forrige elev har vært i berøring med.

Jeg har ikke venteværelse, du kommer rett inn i undervisningsrommet og unngår å treffe andre. Før vi begynner skal både lærer og elev rengjøre hendene. Toalettene er rett ved siden av, så du kan vaske hendene med såpe og vann om du vil, og/eller rengjøre med håndsprit som jeg har stående framme. Hendene skal også rengjøres når timen er over. 

Det blir frarådet å servere drikke. Ta gjerne med egen vannflaske.

Undervisningen 
Undervisningen vil foregå mer eller mindre som før, med visse modifikasjoner. Vanligvis består en Alexanderteknikk-time av en kombinasjon av muntlig veiledning og veiledning ved berøring. Når man er i fysisk nærhet er det anbefalt å begrense samtale for å redusere smitterisikoen. (Dette står i veilederen for frisørene og ikke den for fysioterapeuter som vi følger). Jeg kommer til å dele opp aktivitetene i timen slik at vi holder god avstand når det er behov for å forklare og diskutere.

En mulighet er å kombinere fysiske timer med timer på nettet. I nettbaserte timer kan du prøve ut og utforske og eksperimentere med det vi gjorde på timen. I de fysiske timene kan vi sjekke at du er på riktig vei, og vi kan prøve ut nye ting. 
Er du i risikogruppen (over 65 eller har visse underliggende lidelser) bør du vurdere om du kun skal ha nettbasert undervisning.

Vi er ikke rådet til å bruke munnbind. Jeg vurderer å bruke tøymaske for å gi elevene ekstra trygghet. Jeg har munnbind tilgjengelig. Smittevernveilederen sier at om en klient begynner å vise symptomer på luftveisinfeksjon under timen skal vedkommende få påsatt munnbind og sendes hjem. Vi får håpe det ikke blir nødvendig.

Vanlige råd om hosting og nysing gjelder selvfølgelig. Jeg har rikelig med papirlommetørkler. Du skal slippe å bruke albuekroken om du spør i tide. 

Etter timen
Jeg har i lengre tid allerede sendt faktura for timer på epost. Det er det veldig greit å fortsette med. Da unngås potensielle smittepunkter ved betalingen. Før du går vil du få tilbud om å rengjøre hendene. 

Velkommen tilbake til Alexanderteknikk-timer!


Relaterte blogginnlegg 

Veiledere 
Veiledning for smittevern hos fysioterapeuter, kiropraktorer, optikere, fotterapeuter, logopeder, psykologer og andre en-til-en-virksomheter i og utenfor offentlig helsetjeneste. 

Smittevernfaglig forsvarlig drift i helsevirksomheter med én-til-én-kontakt (covid-19)

Veiledning om smittevernfaglig forsvarlig drift i virksomheter med én-til-én-kontakt som frisører, kroppspleie mv.

Smittevernfaglig forsvarlig drift i virksomheter med én-til-én-kontakt som frisører, kroppspleie mv. (covid-19)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar