søndag 29. mars 2020

Alexanderteknikk-lærer på nett

Nå i disse koronatider må vi Alexanderteknikk-lærere begrense oss til å drive nettbasert undervisning. I forrige blogginnlegg skrev jeg om noen av fordelene og ulempene for eleven ved denne formen for undervisning.

Nettbasert undervisning har også fordeler og ulemper for meg som lærer. En av fordelene er at jeg kan undervise elever hvor som helst i landet, ja faktisk hvor som helst i verden, og ikke bare de som holder til i og rundt Oslo. Dette er selvfølgelig en fordel for potensielle elever også. Du kan få timer i Alexanderteknikk selv om du bor langt fra nærmeste Alexanderteknikk-lærer. Det er det ganske mange som gjør i Norge. I hele landet er det færre enn 20 aktive lærere, og de fleste av lærerne bor i de største byene.

En annen fordel er at jeg slipper å gå til kontoret. Når jeg underviser på nettet sitter jeg stort sett hjemme. Igjen er dette også en fordel for eleven også, som kan motta undervisning i sin egen stue. I dagens situasjon er dette selvsagt den aller største fordelen. Vi skal jo helst holde oss mest mulig hjemme.

Men det at jeg ikke går fram og tilbake til kontoret er også en ulempe for meg som lærer. Jeg får mindre trim. Ikke bare turen til kontoret, men også selve undervisningen på nett innebærer mindre fysisk aktivitet. 
Når jeg gir en vanlig time beveger jeg meg hele tiden. Veldig ofte, og mer eller mindre hele tiden, har jeg litt bøy i knærne slik at posisjonen er mest mulig dynamisk. Det gir mer arbeid særlig til muskulaturen i beina. Jeg løfter armene mye, og av og til elevens arm, og når eleven ligger på benken løfter jeg et bein eller hodet også. Det blir en god del løfting i løpet av ei uke. Alt i alt får jeg ganske mye trim bare ved å være på jobb. 
Når jeg gir time på nettet sitter jeg det meste av tiden. Nå etter to uker uten «hands-on» undervisning kan jeg merke at det har blitt mye stillesitting.

En annen ulempe, eller skal vi kanskje heller si «utfordring», er at nettbasert undervisning på noen måter er mer arbeidskrevende for meg enn «hands-on»-undervisning. Jeg har lang erfaring med «hands-on» undervisning. Siden dette er noe jeg har holdt på med i over tjue år har jeg mye rutine. Jeg kan legge hender på og observere og gi direkte feedback med hendene uten at jeg behøver å engasjere mange hjerneceller. Det er like lett som å sykle når du kan å sykle. Jeg instruerer verbalt også, men hendene er stort sett med som ekstra kanal for observasjon og kommunikasjon.

Ved nettbasert undervisning er observasjonen begrenset til det visuelle, og det auditive, gjennom det eleven sier. Jeg må så formulere det jeg tenker i hele og logiske setninger, ikke bare vise «sånn» med hendene. Det blir som å måtte ta en liten omvei. Men det kan hende at undervisningen faktisk blir bedre av det. Elevene ser i alle fall ut til å lære like mye.

Hvis du vil prøve en Alexanderteknikk-time på nettet er et bare å ta kontakt. Du finner kontaktinformasjon på min hjemmeside: alexanderinfo.no 


Relaterte blogginnlegg



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar