lørdag 1. september 2012

Healing

Det var med en viss forventning jeg så programmet «Folkeopplysningen» på NRK denne uken. Programmet var overraskende balansert. Ut ifra tittelen hadde jeg forventet en mer vitenskapelig vinkling, mer vekt på forskning og dermed mer kritikk av healing. Men healerne i programmet fikk snakke relativt fritt og uimotsagt. Siden programlederen er fysiker hadde jeg spesielt forventet grundigere omtale av healeres bruk av ordet «energi».

Healing interesserer meg fordi jeg av og til får høre at jeg har helbredende eller «varme hender». Det er smigrende, for det betyr at vedkommende finner berøringen behagelig. På den annen side er det nesten en fornærmelse. Det jeg gjør med hendene er en ferdighet, en ferdighet jeg har brukt årevis på å trene opp. Fortsatt øver jeg hver eneste dag på å bli enda bedre. Det finnes ikke noe hokus pokus, bare hardt arbeid. "Varme hender" kan tolkes som at jeg ikke aner hva jeg driver med.

Alexanderteknikk-lærere bruker berøring for å kunne registrere hva som skjer i elevens kropp og hva eleven gjør. Vi bruker også berøring for å hjelpe til å omorganisere spenningsmønsteret i kroppen. Alt som skjer har høyst sannsynlig en normal fysiologisk forklaring. Ingen mystiske «energier». Ikke noe mer merkelig enn at jeg kan spille fiolin.

I «Folkeopplysningen» demonstrerte de fenomenet «priming». Healere utnytter ofte priming enten det er bevisst eller ubevisst. Som eksempel fikk vi se Snåsamannen som stadig spør: kjenner du varmen.
I programmet ble folk på gata spurt om de kjente at det klødde ekstra i nesa i dag. De svarte nei, men når de etterpå ble filmet uten at de visste det tok de seg på nesa. Spørsmålet hadde ledet oppmerksomheten dit.


Dette fenomenet kan være relevant i en Alexanderteknikk-time hvor vi jobber med små nyanser i muskelspenning og balanse. Når eleven gjør en bedre bevegelse er det farlig å spørre for spesifikt om eleven merket sånn eller sånn. Jeg stiller spørsmålet generelt, ofte sier jeg at det er helt greit om de ikke kjente noe. «Nei» eller «vet ikke» er gode svar. Målet mitt er at eleven begynner å se sammenhengen med hva hun/han tenkte og effekten det har på bevegelsene. Nyansene kan være vanskelige å observere og det er viktig å ikke lure seg selv. Da kommer man ingen vei.

Healere lurer seg selv. Da noen healere i Folkeopplysningen ble testet for om de kunne kjenne "energien" fra hendene til en annen person var det ren gjetning. Slike forsøk er gjort mange ganger, og ingen healere er i stand til å kjenne det de påstår å kjenne.
Når healere legger hendene på noen er det noe som skjer. Berøring kan ha sterke psykologiske og fysiologiske effekter, i tillegg til selvfølgelig placebo. Healing kan være sterkt beroligende, men det har altså helt naturlige forklaringer.

Av og til tenker jeg på hvor mye enklere det hadde vært å bedrive healing. Jeg kunne bare la eleven ligge på benken hele timen, legge hendene på og ta det helt med ro. Jeg kunne la være å forsøke å engasjere elevens mentale kapasitet, eller min egen. Det hadde bare vært kos. Jeg måtte sikkert ha lagt på prisen. Det som koster mer har som kjent større effekt. Det hadde vært lettjente penger.

Men som alle burde vite er ikke Alexanderteknikken terapi.


Relaterte blogginnlegg:
Alternativ idioti
Masseoverdose


Lenker:
Første episode av Folkeopplysningen
tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/kmte61006110/27-08-2012

Bloggeren Gunnar Tjomlid skriver om første episode av Folkeopplysningen og om hvordan healing faktisk virker.
Noen tanker om Folkeopplysningen og healing

En forklaring på «energi»:
Pseudovitenskapelige energier


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar