lørdag 18. august 2012

Gule sider

Da jeg kom tilbake fra England høsten 2000 ble jeg sjokkert over å lese følgende definisjon av Alexanderteknikken i Gule sider:
Alexanderteknikk er en manipulering av muskler og holdningsøvelser mot smerter i rygg/skjelett.

Definisjonen var hårreisende misvisende. Jeg var ganske irritert ganske lenge.


Rett over nyttår 2001 registrerte jeg meg som selvstendig næringsdrivende i Brønnøysundsregisteret. Det gikk ikke lang tid før jeg hadde ei dame fra Gule sider på tråden. Hun ville selge meg en oppføring. Jeg svarte sint at det kom overhodet ikke på tale. Jeg forklarte henne hva jeg syntes om definisjonen de brukte. Dessverre ikke helt rolig og behersket, jeg kjeftet på henne i flere minutter. Hun skjønte nok ingenting stakkar.


Senere fant jeg ut at definisjonen kommer fra en norsk offentlig utredning, NOU 1998 nr. 21 Alternativ behandling (og gjentatt i Ot.prp. nr. 27 (2002-2003) Om lov om alternativ behandling mv.), men den historien skal jeg ta en annen gang.


I 2003 var jeg med på å gjenopplive Norsk forening for lærere i Alexanderteknikk, NFLAT. En av de første sakene vi jobbet med var å få endret definisjonen i Gule sider. Vi fikk omsider inn denne definisjonen:

Undervisning i å bruke seg selv på best mulig måte enten man er i ro eller i bevegelse.

Ingen super definisjon, men grei nok.
Vi forsøkte også å få Alexanderteknikk kategorisert som egen bransje, men det gikk ikke. Vi var for få. Vi ble stående under bransjen Alternativ behandling. 
Med ny definisjon prøvde jeg en oppføring. Jeg har ingen statistikk over hvor mange henvendelser jeg fikk. Jeg kan huske å bli oppringt et par ganger av noen med akutte ryggsmerter. De måtte jeg henvise til andre tilbud. Jeg ba dem eventuelt vente til akuttfasen var over. Ingen av dem ringte tilbake.

Jeg hadde en vanlig oppføring under Alternativ behandling helt til jeg en dag i 2007 ble oppringt av ei hyggelig dame fra Gule sider. Jeg husker hun sa hun kom fra et lite sted på vestlandet. Hun kunne tilby meg en«grunnpakke» som bestod av lenke til hjemmeside + 8 søkeord, til den nette sum av 6500 kr inklusive moms. (Siden Alexanderteknikk er undervisning og ikke momspålagt betyr det at vi heller ikke kan trekke fra momsen på utgiftene). Få søker på «alexanderteknikk». Flere søkeord ville gjøre oppføringen mer synlig. Jeg tenkte det var verdt forsøket i alle fall.


Med «grunnpakken» fulgte det månedlig statistikk. I løpet av et helt år var det neppe mer enn ti stykker som klikket seg videre til min hjemmeside. Fikk jeg flere henvendelser? Det jeg husker fra denne perioden var å bli oppringt minst to ganger av personer som ønsket tarmskylling. Jeg måtte dessverre skuffe dem.


Etter dette var jeg lei. Jeg gikk tilbake til vanlig oppføring, men ba om å bli flyttet til bransjen «Musikk- og sangundervisning - Institutter skoler etc». Jeg underviser mange musikere og håpet å bli mer synlig for denne gruppen.
Hvordan gikk det så? Jo, denne oppføringen har jeg hatt i flere år. Om det har kommet noen via Gule sider kan det neppe dreie seg om mer enn et par elever i året, toppen. De henvendelsene jeg kan huske å ha fått er fra folk som spør etter sang- eller pianoundervisning, og en gang noen som hadde et piano å gi bort. Det kunne jeg dessverre ikke ta imot.

Jeg har for lenge siden gitt opp å få elever via Gule sider. Når jeg fortsatt står oppført er det fordi «alle» andre gjør det. Jeg har tenkt at en oppføring i Gule sider kanskje gir et lite snev av seriøsitet. Men nå er det slutt.


I fjor høst ble jeg oppringt av en som sa han var min «kundekontakt» i Gule sider. Som «kundekontakt» var hans oppgave å være til hjelp. Han skulle ikke selge meg noe. Vi gikk gjennom korrektur for oppføringen. (Dette er noe alle nettkataloger gjør, vanligvis som påskudd for å selge noe). Min «kundekontakt» snakket ivrig om hvor viktig det var med Gule sider mobil, det måtte jeg vel ha? Tilfeldigvis satt jeg med et brev fra Gule sider som jeg hadde mottatt noen uker i forveien. Der stod det at Gule sider mobil var inkludert i oppføringen. Var dette feil? «Kundekontakten» svarte såpass vagt at jeg fikk inntrykk av at det vi nå holdt på med dreide seg om en ren teknikalitet. I tillegg skulle jeg få søkeord knyttet til tjenesten.


Han snakket om hvor enkelt det var for eksempel å søke på «kebab» og få opp på mobilen hvor nærmeste kebab-sjappe var. Jeg ignorerte høflig den latterlige sammenligningen. Han la ut om hvor mange «treff» det var i søk på min bransje. Jeg visste tallene var irrelevante og ignorerte også dem. Mest sannsynlig dreide det seg om treff på min oppføring som kommer fordi jeg står oppført sammen med dem som tilbyr musikkundervisning. Typisk nettkatalog-salgstriks. Men søkeord var greit å ha det, når det ikke skulle koste noe.


Dagen etter leste jeg gjennom dokumentet jeg hadde klikket «godkjenn» til. Der kunne jeg lese at jeg hadde sagt ja til «mobilpakke bronse» til 4362.50 kroner. Jeg skulle betale det dobbelte av det jeg allerede betalte,og det bare for noen skarve søkeord på Gulesider mobil. Jeg hadde allerede grunnoppføring for mobil.


Jeg forsøkte i flere dager å få fatt i min «kundekontakt». Da jeg endelig lykkes ba han meg sende en epost. Jeg skrev og spurte hva hans «tilbud» egentlig hadde gått ut på. Jeg kunne ikke se noen fordeler ved avtalen. Svaret hans var så klønete og komisk at jeg tok vare på eposten:
 
Hei
Alexander , altså en grunnpakke koster 3490 og mobil kanalen koster 3495 , men nå tokk jeg ikke med ink moms , men den prisen du fikk i går er for både grunpakken din og mobil kanalen for da 12 nye måneder så du sparer der en del kroner kan du si, så ja du har fått med mobil kanalen , ikke minst med en rang nivå 3 altså du vil få en 3 plass innen for din bransje , som du er i . bare send meg de søke ordene så legger jeg det også

MVH

(Han skal få lov å være anonym)

Han hadde ikke hjerne til å forstå sin egen faktura. Jeg sparte ikke en krone. Jeg ringte Gule siders kundetelefon, forklarte situasjonen og ble rådet til å fylle ut klageskjema. I løpet av få dager var den nye avtalen opphevet, men mitt inntrykk av Gule sider som seriøs aktør sto ikke til å redde.


Min «kundekontakt» i Gule sider hadde rett i én ting: mobil-løsningen til Gule sider blir bare viktigere og viktigere. Papirkatalogen er så godt som borte. Den vanlige nettutgaven er også på nedtur. Det nye markedet er på mobile plattformer. Vel å merke hvis du er rørlegger eller selger kebab. Nettkataloger er generelt uegnet som formidlingskanal for Alexanderteknikken.


Nå har jeg hatt oppføring i Gule sider i nærmer ti år. Kostnadene har bare økt og økt. Samlede utgifter nærmer seg 30 000 kroner. Det har vært bortkastede penger.
Nylig fylte jeg ut skjema for oppsigelse av oppføring og sa pent takk for meg. En vakker dag når Alexanderteknikk blir kategorisert som egen bransje skal jeg vurdere å bli kunde igjen.

Blogglisten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar