lørdag 28. april 2012

Klær og sånn

I et rosa skjær.

Jeg er ikke noen rosablogger men denne gangen bare mååå jeg skrive om klær og stæsj og sånn. Å finne ut hva man skal ha på seg kan være så sinnssykt vanskelig noen ganger, og timer i Alexanderteknikk er jo litt spesielt da. Sikker mange som lurer på hva som er kult å ha på seg. So here goes: 


Klær
 
Det viktigste å ha på seg i en time i Alexanderteknikk er klær. Mange tror at jo mindre jo bedre, men slik er det ikke. Når du legger hender på bar hud har de en tendens til å sitte fast liksom, og det blir seriøst upraktisk. Om sommeren går mange med bare skuldre. Søtt det da. Men hvis du ligger på benken og jeg legger hånden under skulderen for å befri deg fra spenningene du får av å bære skuldervesken, da blir det bare ekstra tungvint altså. Så jenter: en bluse over toppen er topp (haha). Gutter pleier gjerne å ha t-skjorte og da er det greit. Om armene er bare er ikke det så farlig. 

Mange bruker ikke sokker i skoene når det er varmt. (Bruker du sandaler er jo sokker helt out).
Det er ikke så farlig for meg om du ikke har noe på føttene. Men etter at jeg har jobbet med føttene dine kommer jeg og legger hendene på hodet ditt. Så om du ikke vil ha din egen tåfis i håret kan du ha med deg et par ekstra sokker. 
Om sommeren bruker mange skjørt også, og det er egentlig litt upassende i en time. Det er jo vanlig å legge seg ned i løpet av timen, med knærne bøyd. Har du ikke noe imot å vise fram undertøyet så er det jo greit. Om noen føler det er flaut legger jeg et pledd over bena, og det løser jo problemet. Men jeg må jo jobbe litt i blinde da.

Jeg bare må fortelle om en eldre dame som hadde time. Hun hadde jobbet som massør i årevis og trodde hun skulle kaste klærne hos meg også. Hun ble nesten skuffet, for hun hadde tatt på seg sitt fineste undertøy sa hun.

 Så klær må du ha på, i alle fall et tynt lag med tøy. Det meste av vanlige klær funker. Selv ganske tykke plagg kan gå bra, bare de er myke nok. Stive plagg funker dårlig. Ullgensere for eksempel kan være helt ok, avhengig av type garn og strikkemåte. Men jeg skal ikke gå i detaljer for det har jeg ikke peiling på altså.

Jeans er ganske pop. Kan være litt på grensen, avhengig av hva du skal gjøre på timen. Kan du sette deg ned på huk går det fint. Det viktigste er at du kan bevege deg. Trange jeans er ikke bra.Stoffet i jeans er så stivt at det uansett ikke er det aller beste. Et annet problem er hempene. Noen har beltehempe midt på bak. Det kan noen ganger være ubehagelig om du ligger på ryggen på benken. Hempen vil kunne klemme mot korsbenet ditt.

Belter kan også være et problem. Noen bruker så stramme belter at de ikke får puste fritt. Men belter går det an å ta av seg, i alle fall når du legger deg ned. En gang hadde jeg en elev som klaget over at det var ubehagelig å ligge på benken. Den er jo ganske hard. Jeg dro litt i genseren hans og så at han hadde på seg et sykt lærbelte med masse nagler. Han følte seg bedre etter at han tok det av seg. :)

For å oppsummere: Du må kunne bevege deg fritt, og jeg vil gjerne ha tøy mellom hånden min og kroppen din.Det finnes ett unntak og det er nakken. Nakken er den eneste delen av kroppen som godt kan være udekket. Nakken din er utrolig viktig, veldig ofte har jeg hånden der, og er det én ting du skal ta hensyn til når du kler på deg, er det at jeg kan få tak i nakken din. Store og stive kraver kan være gufne.


Dingeldangel
 
Om du ikke har krave, har du sikkert andre ting rundt halsen. Smykker og sånt. Tynne halskjeder går fint. De er ikke i veien eller noenting. Perlekjeder er det verre med. De må helst av. Det samme gjelder andre store dingser som kan ligge i veien på nakken din.

Det er jo helt utrolig hva folk kan finne på å henge på seg, men det er jo ikke min sak altså. Selv har jeg ikke behov for å pynte meg noe ekstra. Jeg ser bra nok ut som jeg gjør. Har likevel full forståelse for at andre kan ha slike behov.


Det er nesten ingen som ikke har noe i ørene. I alle fall om du er dame. Små øredobber er helt ok. Men er det sånne store som henger og dingler kan det være fare for at jeg ber deg om å ta de av. Jo større de er, jo større fare for det.



Hår
 
Håret kan du ikke ta av og på deg. (Om du ikke har parykk da). Og så er det ikke alle som er så heldige å ha en sånn enkel og deilig frisyre som jeg har. Noen har seriøst kompliserte frisyrer, og langt hår. Hva skal du gjøre med håret ditt?  

Det beste er å gjøre ingenting. Bare la det henge. Jeg kommer normalt lettest til i nakken din da. Jeg har ikke behov for å se nakken din, den kan jeg jo kjenne. Men jeg vil gjerne se ansiktet og øynene dine. Har du lang lugg er det mer aktuelt å sette en spenne eller strikk foran.
 

Hvis du setter du opp håret så pass på at det ikke blir for stramt i nakken. Du kan hemme balansen av hodet ditt. Huden øverst i nakken blir liksom litt stiv. Å flette håret er ikke noe særlig bedre, spesielt om du har langt og kraftig hår. Da blir fletten tung og uhåndterlig og bare i veien.
 

Om du setter opp håret så gjør det løst. Du kan gjerne slå ut håret i en alexandertime. Når du legger deg på benken med hodet på bøkene må du kanskje ta ut strikk eller hårspenner uansett. Bare pass på at du ikke legger deg på håret ditt. Da kan det lugge når jeg løfter på hodet. Hvis det skjer så gjøre jeg det ikke med vilje, æresord. ;)

Ta en sjekk i speilet etter timen. Det henger et speil ved døren. Det kan hende jeg har rusket til håret og lagd kaos i hairdoen din. Sorry for det altså, men det er eneste negative bivirkning av alexandertimer: fare for bustete hår.

Til slutt vil jeg bare si at egentlig så bryr jeg meg ikke i det hele tatt om hva du har på deg. Jeg legger meg aldri opp i hva folk har på seg sånn estetisk, jeg ser det bare praktisk. For eksempel er det utrolig mange som har på seg ulike sokker uten at det ser ut til å være med hensikt. Slikt kommenterer jeg aldri. Store nok problemer ellers i verden uten at man skal gjøre klær og sånt til et problem også.

Jeg vet det helst skulle vært masse bilder i en rosablogg og ikke så mange ord, men jeg har ikke kamera på mobilen. Og hva skulle jeg tatt bilde av da? Meg selv liksom?

Seriøst!


Relaterte blogginnlegg:

Alt du vet er feil


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar