søndag 8. februar 2015

En noe bisarr opplevelse

I fjor kjøpte jeg ny sykkel. I en av sportsbutikkene diskuterte jeg med en av de ansatte om rammestørrelse på de ulike merkene. «Du trenger en sykkel av samme størrelse som min», sa butikkbetjenten, «vi er omtrent like høye».

Jeg så på ham: «Like høye?». Det var veldig tydelig at han var lavere enn meg, minst fem centimeter, antagelig mer.

«Jo, jeg er omtrent like høy som deg», sa butikkbetjenten. Så rettet han seg opp i sin fulle høyde. Lett og elegant og uten synlig anstrengelse. Det så ut som han hadde lært Alexanderteknikk.

Jeg har sett folk bli synlig høyere i Alexanderteknikk-timer, men det er uvanlig å se noe sånt ellers. Vanligvis når noen retter seg opp anstrenger de seg og blir stive. Denne karen kom enkelt opp i sin fulle høyde. Men det bisarre var at han var så klar over det. Han gikk altså rundt til daglig mellom fem og ti centimeter kortere enn han egentlig var, og det på en måte med vilje.

Når han mekket sykler opplevde han det sikkert som en fordel å gjøre seg kortere for å komme ned til og nærmere det han holdt på med. I virkeligheten er det ingen fordel. Det er ingen fordel selv om det kan virke slik. Ryggsøyla fungerer som ei vektstang, og størst mekanisk fordel gir den om den har sin fulle lengde. Da gir den også best utgangspunkt for bruk av armer og bein. I tillegg gir full lengde av ryggsøyla best forhold for hjerte, lunger, sirkulasjon og fordøyelse.

På sikt vil sammensunket holdning ha negativ innflytelse på helse. Det finnes til og med forskning som kan tyde på en sammenheng mellom kroppsholdning og dødelighet hos eldre.

Butikkbetjenten jeg snakket med var ung, sikkert ikke over 25. Han hadde fortsatt fleksibiliteten i kroppen som gjorde det mulig for ham å komme opp i full høyde veldig lett. Et element i denne fleksibiliteten var ganske sikkert et relativt fritt forhold mellom hode og nakke. Er nakken stiv er det umulig å rette seg opp på en god måte.

Men om ti eller tjue år vil ikke butikkbetjenten være så fleksibel lengre. Da kan det godt hende at han har mistet evnen til å komme opp i sin fulle høyde så lett. Antagelig vil det skje litt etter litt. Det han opplever som «full høyde» vil gradvis bli lavere. Slik er det med de fleste. Det kan sies med ganske stor sikkerhet at de aller fleste mennesker du ser gå rundt på gata, går rundt og er en centimeter eller to kortere enn de egentlig er. (Ryggsøyla blir naturlig noe kortere i løpet av dagen, men det kommer i tillegg).

Hva er din fulle høyde? Lenge siden du har vært der? Er du der nå?


Relaterte blogginnlegg:

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar