søndag 10. januar 2010

Muskelspenninger i minusgrader

Folk er mykere om sommeren enn om vinteren. Det merker jeg godt som lærer i Alexanderteknikk. Jeg har lurt litt på om det må være slik, nå når de aller fleste bor i varme hus og har mer enn nok klær til å holde seg varme. En grunn til manglende mykhet kan være at mange beveger seg for lite når det blir kaldere og de er mindre utendørs. Men det kan også være at de rett og slett spenner seg mer.

Når vi blir kalde trekker vi oss sammen. Det kan være for å minske overflaten og dermed holde bedre på varmen, eller også fordi muskler som anspennes produserer varme. Mye mer effektiv løsning ville være å kle seg bedre, og eventuelt bevege seg mer om nødvendig. I alle fall ville det være en sunnere måte å komme seg gjennom vinteren på. Alle de sammenkrøkte ryggene, krumme nakkene og oppheiste skuldrene gjør mennesker 30 år eldre enn de er.

Frederick Matthias Alexander fant ut hvordan han skulle la være å bli anspent. Han fant ut at mye var avhengig av forholdet mellom hodet, nakken og ryggen. Klarte han å la være å spenne nakken hadde det stor innvirkning på de andre spenningene. I begynnelsen av karrieren var det flere som forsøkte å plagiere Alexander. En av dem, en amerikaner skrev ei bok der han påstod at han oppdaget noe av det samme som Alexander gjorde. Han fortalte om en tur i fjellet der han gikk og krummet nakken i den kalde vinden. Men på et mirakuløst vis oppdaget han at han kunne slippe spenningen i nakken og dermed gikk alt lettere. Mirakelet var ikke så stort likevel, når vi vet at han fra før kjente godt til Alexanders ideer.

Nå når det er skikkelig kald hender det jeg tar meg selv i å være anspent når jeg er ute og går, og jeg oppdager at det ikke er nødvendig, at jeg kan la være å spenne meg. Det innebærer for det første at jeg aksepterer følelsen av kulde. Om nødvendig retter jeg på klærne og beveger meg raskere. Når jeg lar være å spenne meg er det lettere å bevege seg på det glatte føret.

Hvis du ikke spenner deg i kulda vil du legge mer merke til at det er kaldt. Eller det du egentlig vil oppdage er om du har kledd deg godt nok. Skjerf og lue er godt å ha. Selv har jeg så lite hår på hodet at jeg bruker lue allerede i september. Hvis kroppen blir kaldt vil du ikke klare å holde deg avspent, så det er viktigere å holde på varmen enn på forfengeligheten.

Også ansiktet er det godt å dekke når kulda biter i nese og kinn. Vi er følsomme i ansiktet og vi vil instinktivt beskytte det. Når det blåser kaldt på nesa kryper vi sammen. Jeg ser idrettsutøverne på tv går med noe som ligner en hijab. Kanskje vi skulle begynne å gå i heldekkende burka alle sammen? Vinterburka, der bare øynene syns. Og så kan Frp få si hva de vil.
Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar