torsdag 19. august 2021

Litt hver dag

Jeg har skrevet flere blogginnlegg der jeg trekker sammenligningen mellom Alexanderteknikk og det å spille et instrument.  Begge deler er ferdigheter som du kan bli bedre på. Jo mer du legger i det, jo mer får du igjen. Aller best er det å øve hver dag.

Det du gjør hver dag blir du god på. Det gjelder alle, enten du er idrettsutøver eller er musiker eller annen type utøver, eller er en helt vanlig person.

Da jeg gikk på videregående øvde jeg hver dag før jeg gikk på skolen. (Jeg hadde dessverre ikke mulighet til å gå på musikklinje). Det var ikke så mye øving jeg fikk tid til, men ti minutter var nok til å gjøre en forskjell. Jeg fikk varmet opp slik at det var lettere å fortsette øvingen når jeg kom hjem. På samme måte kan ti minutter med fokus på Alexanderteknikken, enten det er gjennom «aktiv hvilestilling» eller annen aktivitet, forberede deg for dagen.

Ti minutter øving med høy kvalitet gir framgang når det skjer hver dag. Det er som å legge noen kroner på sparegrisen. Du kan eksperimenterer og forske kontinuerlig over lengre tid. Du bygger litt videre for hver gang.

Hva kan være ditt eget forskningsprosjekt? Du har sikkert noe ideer selv . Hvis ikke kan du spørre din Alexandertekmikk-lærer om tips eller råd.

Mange føler de har nytte av en app. Det finnes en app for alt, også apper med veiledning om Alexanderteknikk. En kollega i Nederland har lansert en app med over 90 lydfiler med instruksjoner og veiledninger. www.thinkup.nl

Jeg synes appen fungerer ganske bra. Det eneste jeg vil sette fingeren på er de anatomiske beskrivelsene. Det er ikke alltid klart når disse er faktiske beskrivelser eller imaginære forestillinger brukt for å påvirke spenningsforhold i kroppen. Men dette behøver ikke være noe stort problem for den som tar timer og har lært litt om hvordan kroppen henger sammen.

Det viktigste med en slik app er at den kan hjelpe deg til å arbeide regelmessig og kontinuerlig.

Det du gjør hver dag blir du god på, som sagt. Rutiner og regelmessighet er avgjørende. Problemet for mange er å komme i gang, og å holde seg i gang. Men det egentlige problemet er at de gjør ting vanskeligere enn de er. Du pusser tennene hver dag (håper jeg). Å øve på noe er det samme. Bruk noen minutter hver dag. Det har du tid til. En bitteliten investering du får mye igjen for.


Relaterte blogginnlegg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar