Jeg har mye
indirekte kontakt med fysioterapeuter. De fleste av mine elever har
på ett eller annet tidspunkt gått til behandling. En av dem var
til fysioterapeut nå nylig. Diagnosen han fikk var at skuldrene
var for langt fram og at brystet var anspent slik at pusten ikke
slapp til. Foreslått kur var øvelser for å styrke
muskler mellom skulderbladene slik at skuldrene ble dradd mer
bakover, og pusteøvelse for å få mer bevegelse i
brystkassen.
Dette er et veldig
typisk eksempel på hva fysioterapeuter kan foreslå. Jeg
skal forsøke å forklare hvorfor forslagene var dårlige.
Hvorfor kommer
skuldrene forover? Jo, fordi du gjør noe med armene, og armene
bruker du for det meste foran kroppen. Når min elev skriver på
PC har han tendens til å synke sammen, lene seg tungt på
håndleddene og bruke mye unødvendig spenning i armer,
hender og fingre. I alle fall noe av årsaken til skuldrenes
posisjon er uhensiktsmessig bruk av krefter.
Uansett hvor mye du styrker musklene mellom skulderbladene, eller øver på å dra skuldrene bakover, vil det ikke fjerne uvaner knyttet til for eksempel bruk av PC. Intensjonen bak bevegelsene er ikke endret og vanene vil forsatt være der.
Uansett hvor mye du styrker musklene mellom skulderbladene, eller øver på å dra skuldrene bakover, vil det ikke fjerne uvaner knyttet til for eksempel bruk av PC. Intensjonen bak bevegelsene er ikke endret og vanene vil forsatt være der.
Om du klarer å
endre skuldrenes posisjon gjennom å trene vil skuldrene bare
bli dradd forover igjen den dagen du slutter å gjøre
øvelsene. Har du lyst til å trene resten av livet på
å dra skuldrene bakover? Hvorfor ikke bare slutte å dra
dem forover?
Og hvor mye
bakover er tilstrekkelig? Det finnes det ikke noe svar på, for
vi kan være ganske ulike av kroppsbygning. Jeg vil tippe på
at du får ulike svar avhengig av hvilken fysioterapeut du spør.
Fysioterapeutens observasjoner var korrekte, men diagnosen var ufullstendig fordi den ikke tar hensyn til hvordan eleven "bruker" seg selv. Forslagene til behandling/treningsopplegg blir dermed langt fra ideelle.
Grunnen til at min
elev gikk til fysioterapeut er at han er sykmeldt på grunn av
senebetennelse i armene. Han er over akuttfasen og prøver nå
å komme seg tilbake i jobb. Etter bare noen få timer i
Alexanderteknikk er skuldrene mykere og smertene lavere.
Fysioterapeutens forslag til øvelser ville bare ha gjort
skuldrene strammere og sirkulasjonen dårligere.
En avgjørende
faktor for hvor du har skuldrene er hvordan du organiserer forholdet
mellom hodet, nakken og ryggen, eller «kroppsholdningen»
som normale mennesker pleier å si. Når han går har
min elev for vane å stramme i nakken og skyve hodet forover.
Øverste del av ryggsøylen følger etter og dermed
kommer skuldrene også forover. Når min elev følger
noen enkle instrukser lar han være å stramme nakken og
dis-koordinere kroppen når han går. Han går mer
oppreist, og umiddelbart endres skuldrenes posisjon slik at de er
nærmere ryggen, der de hører hjemme.
Når han er
mer oppreist er brystkassen mindre sammentrykt og mer åpen.
Pusten har mulighet for å slippe til der den skal.
Min elev er
utålmodig etter å komme seg tilbake i jobb. Han prøver
alt mulig rart, trener og holder på. Det blir fort mye stress.
En pusteøvelse kan være bra å bruke til å
stresse ned, men pusteøvelser skaper oftest flere problemer
enn de løser.
Pusteøvelser for å øve på å puste på en bestemt måte er spesielt risikable. De fører lett til unødvendig spenning i nakken, skuldrene og korsryggen. Eleven det er snakk om har tendens til å få korsryggsmerter.
Pusteøvelser for å øve på å puste på en bestemt måte er spesielt risikable. De fører lett til unødvendig spenning i nakken, skuldrene og korsryggen. Eleven det er snakk om har tendens til å få korsryggsmerter.
Trening er nyttig.
Fysioterapeuter gjør en viktig og nødvendig jobb ved
rehabilitering etter skade og sykdom. Min elev har nytte av trening
for armene. Men størst innflytelse har kvaliteten på
bevegelsene han gjør til daglig. God kvalitet på
bevegelser er det som skal til for å koordinere muskeltonus i
rygg, nakke, skuldre og armer, forbedre kroppsholdning og frigjøre
pusten.
Alexanderteknikken
går ut på å la være å gjøre det
som er unødvendig, avlære uvaner. I stedet for å
gjøre mer forsøker vi hele tiden å gjøre
mindre. Når du har å gjøre med et
selvorganiserende system som den menneskelige organisme er det mer
effektivt å ta bort det unødvendige enn å sette
inn kompenserende tiltak. Avlæring er nøkkelen.
Fokus på avlæring er noe av det jeg synes mangler i repertoaret hos fysioterapeuter. De legger heller til enn å trekke fra. Øvelsene som fysioterapeuter gir til pasientene fungerer nærmest som krykker. Kan være gode om de behøves, men ofte unødvendige. Jeg har liten tro på at fysioterapeutenes praksis vil forandre seg med det første. Det er noe ved selve forståelsesmodellen til fysioterapien som er feil. Mer om det en annen gang.
Relaterte
blogginnlegg:
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar