Da jeg skrev
forrige blogginnlegg om Kritisk
situasjonsfilosofi slo det meg hvor vanskelig filosofene
gjør alt mulig. Ikke det at livet er lett, det kan være
ubehagelig, vondt, vanskelig og smertefullt. Men det behøver
ikke å være komplisert. Vi gjør det komplisert.
Vi gjør livet komplisert ved å abstrahere oss vekk fra kroppen. Ved å konstruere et skille mellom kropp og tanke, og definere som «tenkning» bare det som er abstrakt og intellektuelt. Artikkelen omtalt i forrige blogginnlegg viste klare symptomer på en slik tilstand. En tilstand der intellektuell problemløsning vokser til å være selve problemet.
Vi gjør
livet komplisert ved å dope oss vekk fra kroppen, ved å
kjøre på med tv og potetgull, eller hva som helst annet
som kan dempe inntrykkene fra den virkelige tilværelsen. Her er
det om å gjøre å tenke minst mulig, overlate mest
mulig til automatikken. Sansene blir korrumpert, vi må kjøre
på med mer og mer (potetgull eller hva som helst), og vi vet
ikke lenger hva vi gjør.
Vi gjør
livet komplisert ved å bruke unødvendig muskelspenning.
Vi trykker oss sammen når vi sitter, står eller går.
Og vi kan fortsette å gjøre det når vi har lagt
oss ned. Vi presser og holder og blir tunge. Det er utrolig hvor
utrolig vanskelig vi kan gjøre bevegelsene våre fordi vi
tror vi behøver så mye spenning. En
Alexanderteknikk-time handler om å gjøre ting enklere.
Det virker ikke alltid slik, fordi bevegelse med mindre
muskelspenning ikke alltid virker enklere før du gjør
den. Bevegelsen du skal til å gjøre kan virke umulig.
Vi gjør
livet komplisert ved å ikke ta nok tid. Hvis vi overser hvilke
skritt som er nødvendige for å nå et mål, og
tiden det vil ta, er vi garantert å gjør ting
komplisert. «End-gaining» kalte Alexander det. Roten til
alt ondt. Tenk på hvor lett det er å åpne ei dør
om du har nøkkelen som passer til låsen. Og hvor håpløst
det er hvis du ikke har riktig nøkkel.
Hva må til
for å gjøre livet mindre komplisert? Det kan være
så forskjellig. Men det vi må gjøre aller først
er å stoppe. Alexander skrev i en av sine bøker:
Before
we can unravel the horribly tangled skein of our present existence,
we must come to a full STOP, and return to conscious, simple living.
Det er det der med
«conscious» som er utfordringen. For det betyr også
å være bevisst at livet er ubehagelig,
vondt, vanskelig og smertefullt. Men det å være tilstede
betyr så mye, for det er det som er å leve.
Under et foredrag i 1934 demonstrerte Alexander noen enkle bevegelser og sa:
The
two great things that are going to come to us in the future, if
civilization is not destroyed first, will be to do these simple acts
consciously and to think in activity.
«To think in activity» er å bruke «inhibition» og «direction». Å kunne tenke i aktivitet er det vi vil lære oss, det er en ferdighet, en kunst. Men å tenke i aktivitet forutsetter å være oppmerksom. Vi må begynne der.
«To think in activity» er å bruke «inhibition» og «direction». Å kunne tenke i aktivitet er det vi vil lære oss, det er en ferdighet, en kunst. Men å tenke i aktivitet forutsetter å være oppmerksom. Vi må begynne der.
Stopp. Ta tid. Beveg deg med oppmerksomhet.
Kan være en god plan for påska det.
Relaterte
blogginnlegg:
Litteratur:
Constructive Conscious Control of the Individual, FM Alexander 1923/2004
Articles and Lectures, Bedford Physical Training College Lecture, FM Alexander, 1995
Constructive Conscious Control of the Individual, FM Alexander 1923/2004
Articles and Lectures, Bedford Physical Training College Lecture, FM Alexander, 1995
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar