«The world famous method» står det utenpå
flere av bøkene jeg har om Alexanderteknikken. Det er vel på
grensen til ironi. Hvor lite skal til for å bli verdensberømt?
Alexanderteknikk-lærere finnes så og si over hele verden,
men berømt er teknikken ikke. I England, der de har hatt
Alexanderteknikken i over hundre år og har den største
tettheten av lærere, er det relativt få som vet hva
teknikken går ut på, selv om mange kanskje har hørt
navnet. Hvis vi ser bort fra musiker- og skuespillermiljøer er
teknikken så godt som ukjent i Norge.
Uka som har gått
har vært «International Alexander Awareness Week»,
en uke der foreninger for lærere tilknyttet «Alexander
Technique Affiliated Societies» gjør sitt for å
gjøre Alexanderteknikken mer kjent. Jeg hadde
introduksjonskurs i går og gjorde mitt for at teknikken skal
bli verdensberømt.
Vi har en stor
utfordring når vi skal markedsføre Alexanderteknikken -
hvordan skal vi gjøre det på en enkel måte, og
samtidig få fram hva teknikken går ut på? Når jeg ser
teknikken omtalt i engelske nett-aviser og magasiner handler det om
«posture». Kroppsholdning?? Hvis poenget med
Alexanderteknikken var «kroppsholdning» hadde ikke jeg
giddet å holde på med den.
Alexanderteknikken
er så vanskelig å definere fordi den er så
grunnleggende, og dermed så omfattende. Men samtidig er den i
prinsippet enkel.
-Marjorie Barstow
Når
Alexanderteknikken er så enkel, og har eksistert i over hundre
år, hvorfor er den ikke forlengst verdensberømt? Jeg
tror det er minst tre gode grunner til det.
For det første
handler Alexanderteknikken om sammenhengen mellom tanke og bevegelse.
Det er en sammenheng de færreste er bevisst. Det vanlige er å
oppfatte «å bevege seg» og «å tenke»
som to ulike og adskilte fenomener. Dette kommer av sløv
proprioseptiv sans. Du kan ikke tenke en tanke uten at den påvirker
muskulaturen din ett eller annet sted, på en eller annen måte.
Men forskjellen i kroppen er så liten at det kreves øvelse
for å registrere den. Her har vi lærere en pedagogisk
utfordring når vi underviser. Men det er også et stort
hinder for at folk flest skjønner hva teknikken handler om. De
har rett og slett ikke forutsetningene.
For det andre er
teknikken et hjelpemiddel for å kunne møte utfordringer.
Løsningen teknikken gir er det å la være å
gjøre det unødvendige. Det er kjempesmart. Dessverre er
ikke dette den vanlige måten å møte utfordringer
og problemer på. Det vanlige er å bruke makt og kraft,
gjøre ting så fort som mulig, trene eller gjøre
øvelser, eller ta en pille. Igjen representerer
Alexanderteknikken noe hinsides den vanlige oppfatning.
Den tredje og
siste, men ikke minste, grunnen er at Alexanderteknikken krever
selvdisiplin. Når du kommer til Alexanderteknikk-timer er det
du som har med pensum i form av dine vaner. Teknikken er bare et
hjelpemiddel. Folk er villige til litt av hvert, men å kreve at
de har selvdisiplin nok til å observere sine egen måte å
gjøre ting på, er å gå over streken. Å
gå på autopilot gjennom livet er et foretrukket ideal.
Michael Gelb, den
eneste celebre Alexanderteknikk-lærer (nå for tiden mest
kjent for bøker som «How to think like Leonardo Da
Vinci» og sitt samarbeid med Tony Buzan), skrev i boken Body
Learning:
... the
emphasis on patient observation and careful thought ensure that it
will never become too popular.
- Michael Gelb, Body Learning, Preface xiii
- Michael Gelb, Body Learning, Preface xiii
Ønsker vi
egentlig at Alexanderteknikken skal bli populær?
I 2008 publiserte
British Medical Journal forskning som viste at Alexanderteknikken er
effektiv mot ryggsmerter. Det førte til stor media-omtale i
England, noe av det bra, men også noe lettvint propaganda. Her
må vi alexanderlærere være forsiktig med
markedsføringen. Berømmelse må ikke gå på
bekostning av anerkjennelse.
Flere lignende forskningsprosjekter er underveis, og er resultatene positive kan vi forvente økning i etterspørselen etter timer. Fint for oss lærere som kan få en inntekt det går an å leve av.
Men
siden Alexanderteknikk-lærer ikke er en beskyttet tittel og
hvem som helst kan tilby «Alexanderteknikk» er det også
en viss fare for at dårlige etterligninger kommer på
markedet, særlig hvis etterspørselen etter timer overstiger tilbudet - noe som lett kan skje når vi er så få lærere.
Økt
mediaomtale gir også større fare for at teknikken blir
feil fremstilt, noe som forsåvidt er et problem allerede.
Positive forskningsresultater vil gi Alexanderteknikken økt anerkjennelse innen det medisinske fagmiljøet. Det vil kunne gi oss muligheten til å hjelpe flere som trenger det. På den annen side vil det sementere oppfatningen av Alexanderteknikken som «terapi».
Positive forskningsresultater vil gi Alexanderteknikken økt anerkjennelse innen det medisinske fagmiljøet. Det vil kunne gi oss muligheten til å hjelpe flere som trenger det. På den annen side vil det sementere oppfatningen av Alexanderteknikken som «terapi».
Jeg kunne ønske
Alexanderteknikken var litt mer berømt, men bare litt. Det
hjelper ikke om den blir mer berømt om den ikke blir mer
forstått. Selv forsøker jeg hele tiden å bli litt
mer berømt som Alexanderteknikk-lærer. Det er del av
jobben min. Men jeg behøver bare å være
verdensberømt blant noen titalls mennesker om gangen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar