En gang for flere
år siden gav jeg en time til ei dame som allerede hadde hatt
noen få alexandertimer i England. Jeg regnet med at hun var
vant til måten vi alexanderlærere jobber på og
satte i gang som jeg pleide. Da timen var ferdig og hun var i ferd
med å gå sa hun rett ut at hun ikke likte måten
jeg jobbet på. Læreren hun hadde hatt i England hadde
brukt mindre berøring og mer bevegelser. Særlig mislikte
hun at jeg ofte hadde hatt hånden min under haken hennes. (Hun
hadde mye spenninger i halsen). Jeg kom for tett på.
Jeg sa jeg kunne
tilpasse det jeg gjorde i forhold til det hun var bekvem med. Men hun
ville ikke ha flere timer og jeg så henne aldri igjen.
Når man er
lærer i Alexanderteknikk blir det å berøre noen
med hendene en selvfølge. Da er det lett å glemme at det
ikke er en selvfølge for andre. I begynnelsen er det spesielt
viktig å ta det pent og tilpasse seg eleven. Du kan aldri vite
hvor en persons grenser går, og grensene kan uansett endre seg
ganske mye alt etter hva situasjonen er.
Kanskje det er en
fordel at de fleste som kommer til Alexanderteknikken har prøvd
alt mulig av terapier og dermed er vant til berøring i en
eller annen form. Men eleven må uansett informeres og gi
samtykke på forhånd.
Under utdannelsen i England gav
vi timer under tilsyn av en lærer. En gang skulle jeg gi time
til en mann som hadde gått til massasjebehandling hos en jeg
kjente. Jeg bare gikk ut fra at vedkommende visste hva det her gikk
ut på og la hånda mi på ryggen hans uten noen
forklaring. Han skvatt til. En dårlig begynnelse på en
første time.
En fordel i
Alexanderteknikk-undervisning er at eleven er fullt påkledd.
Det kan gi eleven en tryggere situasjon sammenlignet med terapi.
Dessuten berører vi først og fremst nakken og ryggen og
vi står derfor på siden eller litt bakenfor eleven. På
den måten er risikoen mindre for at vi invaderer elevens
private rom.
Noen elever føler seg spesielt sårbare
når de ligger på benken i «aktiv hvilestilling».
Det viktigste til å begynne med er at eleven lærer å
utnytte posisjonen til eget bruk. Lærerens kan begrense
berøringen og likevel få mye til å skje. F.eks kan
læreren arbeide mye med ryggen på en indirekte måte
gjennom kontakten med knær, albuer og hodet.
Det finnes
ingen steder på kroppen en Alexanderteknikk-lærer må
berøre. Kvaliteten på kontakt er viktigere enn hvor
kontaktpunktet er. En erfaren lærer kan i teorien jobbe med
hele kroppen ut i fra berøring i ett punkt. Det er ikke noe
mystisk i det. Vi jobber jo med balansemekanismene. Tenk på at
du i prinsippet kan dytte en stående person overende nærmest
uansett hvor du dytter.
Berøringspunkt er altså ikke så viktig. Men det er
avgjort en fordel å kunne berøre hodet, nakken og fra
midten av ryggen og oppover. Forholdet mellom hodet, nakken og ryggen
har avgjørende innflytelse. Jeg hadde en gang en time med en
av de mest erfarne lærerne i verden. Han hadde stort sett hånda
på nakken og ryggen min gjennom hele timen. Han greide seg
lenge med det. I alle fall tydet effekten av timen på det.
Forskjellen mellom
Alexanderteknikk-lærere på hvor de legger hendene har
ofte sammenheng med hvor de er utdannet. Man kopierer lærerne
man går hos og så danner det seg en kultur for hva som er
«naturlig» berøring, noe vi alexanderlærere
må være veldig bevisste på.
Som student var
jeg på en workshop hvor hun som da var leder for The Society of
Teachers of the Alexander Technique var med som instruktør.
Hun jobbet med beina mine mens jeg lå på en benk. Til min
overraskelse la hun hånda langt opp på låret mitt.
Jeg har normalt ikke noe imot å bli befølt av kvinner,
men den gangen forekom det meg noe upassende. Hun gjorde sikkert bare
akkurat som hun pleide og tenkte nok ikke over det.
Som nevnt kan
grensene endre seg med situasjonen. Kanskje hadde jeg følt det
annerledes om det hadde vært en lærer jeg kjente fra før,
og det ikke hadde vært en situasjon der mange så på.
En annen gang
hadde jeg time med en erfaren Alexanderteknikk-lærer som
absolutt skulle berøre sitteknutene mine når jeg bøyde
meg ned i «monkey». Jeg antydet at selv om det var nyttig
med feedback fra den delen av systemet gikk han kanskje litt for
langt? Hans reaksjon overrasket meg. Han satte igang med å
skulle overbevise meg om at det var
mine grenser som var feil, ikke hans arbeidsmåte. Snakk om
uvitenhet.
Et menneskes personlige grenser er aldri «feil». Grensene
må aksepteres på samme måte som vi må
akseptere utseendet vårt. Når en annen person overskrider
grensene og invaderer vårt personlige rom setter deler av det
autonome nervesystemet kroppen i beredskap. Da kan vi ikke velge å
ikke reagere. Å forsøke å ignorere signalene er
ingen god idé, det skaper bare mer spenning.
Alexander sa en gang:
You are not here to do exercises or to
learn to do something right, but to get able to meet a stimulus that
always puts you wrong and to learn to deal with it.
Alexanderteknikk-lærere som tolker aktivitet i autonome
nervesystem (nærmere bestemt det sympatiske) som «feil»,
vil kunne mene det er ok å provosere eleven for at eleven skal
lære å «takle det». Problemet er at når
det autonome nervesystemet setter kroppen i beredskap er vi i en
situasjon som ikke er kompatibel med læring.
En gang så jeg en erfaren lærer nærmest drite seg
ut ved uforvarende å provosere en elev. «Eleven» i
dette tilfellet var dessverre en journalist som ikke hadde vært
borti Alexanderteknikken før, og som skulle skrive en artikkel
om teknikken. Læreren skulle demonstrere og stilte seg rett
foran journalisten og tok tak rundt hodet hennes. Journalisten, som
hadde dårlig tid og var stressa fra før, så nesten
ut til å få anfall. Takket være sin dyktighet med
hendene klarte læreren å roe henne ned etterhvert, men
demonstrasjonen var en fiasko og det ble ingen artikkel.
Når det autonome nervesystem setter oss i beredskap er det en
helt naturlig reaksjon. Skjer det passe mye gir det oss energi, skjer
det for mye forteller det at vi kanskje skal gjøre noe
annerledes. Men det er ikke selve aktiveringen som er problemet, det er ingen
«feil» det er bare en beskjed. Hvis en Alexanderteknikk-lærer uforvarende invaderer elevens
private rom er rette måten å takle det på å
si ifra. Det er ikke alltid mulig for en lærer å vite
hvor grensen går, folk er så forskjellig.
Folk
flest er så anspente og stive i nakken at det er helt
overflødig for oss alexanderlærere å provosere noe
mer. Ofte bruker vi det meste av timen på å få
eleven ned på det som burde være et normalt nivå.
Vi bruker hendene aktivt for å få det til. Berøring
er alltid ment å berolige, aldri provosere.
Når vi underviser arbeider vi indirekte med elevens ferdighet
til å takle spenninger og stress gjennom fokus på
kvaliteten på bevegelsene. I prosessen vil eleven bli mer
bevisst på signalene fra kroppen, og dermed vil de også
kunne bli mer bevisst på hvor egne grenser går. Det er bra. Grenser er en god ting.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar