Jeg fikk en kommentar etter å ha brukt ordet
«disiplin» i forrige innlegg. Kanskje er det for strengt?
Kanskje var det skyggen av et vestlandsk protestantisk pietistisk
troll som stakk hodet fram. Eller ekko fra den klassisk
musikertradisjons herostratiske selvplaging?
Jeg skrev at å
lære Alexanderteknikken krever selv-disiplin. Men ved nærmere
ettertanke er det utrolig lite som kreves av en elev i
Alexanderteknikk. Hvis du betaler timene innen rimelig tid vil den
jevne alexanderlærer være såre fornøyd, og
alt du behøver å gjøre er å møte opp til avtalt
tid. Selv om du bare kommer på timene, for deretter å
glemme alt om Alexanderteknikken idet du går ut døra,
vil 30 timer i Alexanderteknikk gjøre en forskjell i livet
ditt. Det er det mange eksempler på.
Dyrt er det heller
ikke. I gjennomsnitt brukte hver nordmann 20 000 kr på
sommerferien i år. Et livsforandrende kurs i Alexanderteknikk
koster mye mindre enn det.
Du får mer
igjen for pengene hvis du gjør en liten innsats selv. Men det
er bare snakk om en ørliten innsats. Hvis du tenker
Alexanderteknikk i en aktivitet 3-4 ganger om dagen, bare noen
sekunder av gangen, og i tillegg legger deg ned i «aktiv
hvilestilling» 15-20 minutter hver dag, er det tilstrekkelig
til å holde en utviklingsprosess i gang. Da er det en
læringsprosess også. Du lærer Alexanderteknikken.
Den blir din.
Å utvikle
sine Alexanderteknikk-ferdigheter krever en slags disiplin. Men det
er en disiplin som er innebygget i arbeidsprosessen. Og egentlig
ligner det mer på reglene som barn lager og følger når
de leker, eller som forskere må følge når de gjør
vitenskapelige eksperimenter. Du stopper, tenker, og beveger deg. Det
er et eksperiment for å oppdage nye ting, eller rettere sagt
oppdage hva som skjer når du beveger deg uten unødvendige
spenninger.
Denne uka gav jeg
en første time til ei dame med nakkeproblemer. Vi prøvde
ut noen enkle ideer. Hun så seg over skulderen noen ganger og så utbrøt hun: så langt har jeg ikke kunnet bevege meg siden
før operasjonen!
Å lære
Alexanderteknikken er som å utforske stier opp til en fjelltopp. Når du kommer til toppen ser du nye ting
og får et nytt perspektiv. Gleden over å oppdage noe
nytt, nå et nytt mål, følelsen av mestring,
overgår slitet på vei opp.
Jeg husker når
jeg begynte å lære å spille fiolin. Av og til
bladde jeg tilbake i spilleboka og spilte stykker fra et halvt år
tilbake, og gledet meg over hvor mye bedre jeg spilte og hvor mye mer
jeg kunne. Med Alexanderteknikken fikk jeg den følelsen i alle
ting. Alt kan utvikles og forbedres, selv dagligdagse ting som å
sitte eller stå.
Hvis en elev
kommer til Alexanderteknikken med feil type disiplin, dvs med et
sterkt ønske eller behov om å gjøre ting
«riktig», er det til hinder for læringen. Det blir
ikke plass til det nye og ukjente. Det er bedre å være
sånn passe disiplinert enn fryktelig disiplinert. Hvis du
prøver for hardt motarbeider du deg selv. Å lære
Alexanderteknikk går best om du ser det som en lek.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar