søndag 6. februar 2011

Masseoverdose

I går kl.10.23 tok jeg ca. 100 piller av preparatet gelsemium sempervirens. Gelsemium går i Norge under navnet gul sjasmin og er svært giftig. Men siden dette dreide seg om homeopatisk medisin inneholdt pillene ikke annet enn sukker. Noen ekstra kalorier og søtsmak i munnen var eneste effekt. Overdoseforsøket var ledd i en kampanje for å gjøre oppmerksom på at homeopatiske medisiner ikke inneholder annet enn rent vann eller sukker.

Jeg deltok i kampanjen fordi jeg synes det er uetisk å lure penger av folk med narremedisin. Men som Alexanderteknikk-lærer har jeg også andre grunner.

Altfor mange Alexanderteknikk-lærere befinner seg langt ute i tåkehavet og tror på homeopati, astrologi, "kvantemedisin" etc. Hvis svada-tenkning får smitte over på Alexanderteknikk-virksomheten hindrer det muligheten for faglig utvikling av profesjonen. For ikke å snakke om den lille troverdigheten vi tross alt har oppnådd.

Dessverre er Alexanderteknikken for lenge siden blitt lenket fast i båsen «alternativ behandling». Alexanderteknikk-lærerne i Norge forsøkte å få Alexanderteknikk som egen oppføring i Gule sider, slik at vi kunne unngå å stå under bransjen alternativ behandling. Det fikk vi ikke, og jeg har valgt å stå oppført under «musikk- og sangundervisning». Pussig nok har homeopati fått egen bransjeoppføring i gule sider. Det er fordi det er så mange flere i Norge som driver med det. Det er jo tragisk, men på den annen side slipper vi å stå oppført sammen med dem.

Det er forsket lite på Alexanderteknikken og for øyeblikket er det kun i forbindelse med to lidelser at vi kan hevde forskning viser Alexanderteknikken er til hjelp: ved korsryggsmerter og parkinson.
Det slurves mye av Alexanderteknikk-lærere når helse-effekter ramses opp. Jeg har ofte sett migrene være nevnt som eksempel. Hvis stress er utløsende faktor kan teknikken muligens ha forebyggende virkning, men hormonelle forhold er det høyst tvilsomt om Alexanderteknikken kan påvirke. Ved spenningshodepine derimot, er det rimelig å forvente at Alexanderteknikk kan ha effekt.

Resultatene fra studien publisert i British Medical Journal som viste effekt av timer i Alexanderteknikk ved korsrygg-smerter er naturlig nok ofte referert til. En artikkel jeg nylig kom over på nettet hadde overskriften: «Alexander Technique cures back pain». Jeg synes ikke det er riktig å si at Alexanderteknikken kan kurere noe som helst. Vi kan hjelpe folk til å bevege seg med mindre spenninger. Det er det vi er eksperter på.

I motsetning til Alexanderteknikk er homeopati noe det er forsket mye på. All seriøs forskning viser at homeopati virker – like bra som placebo. Det fine med placebo er at den virker mot absolutt alt. Bare synd «medisinen» må være så dyr. Det har antagelig med troverdighet å gjøre.

Hva med placebo i Alexanderteknikken? I studien publisert i British Medical Journal fikk en av kontrollgruppene massasje. Det var blant annet for å undersøke om berøringen i seg selv kunne være en faktor. Konklusjonen var at det var mer ved timene i Alexanderteknikk enn bare berøringen. De som hadde Alexanderteknikk-timer lærte faktisk noe.

Kanskje elevene hadde verdsatt høyere det de lærte om de hadde måttet betale mer? Nå selger vi oss latterlig billig. I alle fall hvis vi sammenligner vår pris med prisen på homeopatimedisin. For 4 gram sukkerpiller betalte jeg 149 kroner. Det gir en kilopris på 37 250 kroner. Det er da fryktelig dyre piller! For ikke å si dyrt sukker! Og det verste: det selges på apotek!
En av mine med-aktivister ble i første omgang avvist da hun skulle skaffe seg en overdose. Hun fikk beskjed om å ha med «resept» fra homeopat. Fint at de er forsiktige, men det virker ikke som de er klar over hva de selger. De «sterkeste» homeopatiske medisinene er jo de som er mest utblandet.

Kampanjen jeg deltok i hadde navnet 10.23. Navnet kommer av «Avogadros konstant» som er en formel brukt i kjemi og fysikk som sier noe om forholdet mellom massen av et stoff og antall molekyler. Derfor dette merkelige tidspunkt for masseoverdosen.
Avogadros konstant inneholder tallet 10^23, 10 opphøyd i 23dje. Det er det samme som et ett tall med 23 nuller bak. Kjemien forteller at i vanlige homeopatiske remedier er det ingen molekyler igjen av virkestoffet.
Preparatet jeg svelget hadde oppløsningen 30c, som betyr 100^30, som er det samme som 10^60, som er et større tall enn antall atomer i sola. Dette betydde i praksis at jeg stod i større fare for å bli truffet av lynet der jeg stod enn å få i meg et eneste virksomt molekyl. Det mest populære preparatet blant aktivistene var «Oscillococcinum» som brukes mot influensa, er basert på gåselever og har en «potensering» på vanvittige 200c.

Homeopatene fnyser av 10.23 kampanjen. De har kalt den (hold deg fast): «uvitenskapelig». Vannet har jo «minne» påstår de. Virkelig? Da må vann ha dårlig hukommelse for ellers hadde homeopati-medisin virket bedre enn sukkerpiller. Hypotesen om at vannmolekyler kan ha «minne» er irrelevant for homeopatien, men ikke for fysikk og kjemi. Og her er vi ved roten av problemet. Homeopati bygger på hypoteser som ikke er er forenlig med moderne vitenskap.

I motsetning til homeopatene har lærere i Alexanderteknikk i stor grad tatt avstand fra opphavsmannens utsagn som ikke holder mål etter dagens standard. Å kritisere Frederick Matthias Alexander er blitt en populær sport blant Alexanderteknikk-lærere. Det er et godt tegn.

Når det gjelder Alexanderteknikk og helse er det grunnleggende premiss at «bruk påvirker funksjon». Mer praktisk formulert betyr det at hvis du slutter å stange hodet i veggen vil smertene avta. Jeg vet ikke om det er en hypotese som er vitenskapelig bevist, men jeg vurderer den som såpass plausibel at jeg inntil videre har den som arbeidshypotese.

Relatert blogginnlegg:
Video av stuntet + lengre artikkel:
Kampanjens hjemmeside:

Blogglisten


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar