lørdag 7. januar 2012

Forventninger

Jeg hørte nylig noen spå om framtida. Vedkommende hadde hatt en drøm og mente å kunne forutsi visse konkrete hendelser. Jeg tror ikke vi kan forutsi framtida mer enn vi kan spå om været. Enkelthendelser kan vi ikke si noe sikkert om. Norsk tipping vil aldri gå med underskudd.

Når vi føler og tror at vi kan se inn i framtida er det fordi det er naturlig for oss å hele tiden planlegge framover. Det er rimelig å tro at drømmer er en blanding av det opplevde og det forventede. Når noe vi har forestilt oss faktisk skjer i virkeligheten, får vi en opplevelse av gjenkjennelse, og så kan vi tro at vi forutså hendelsen enda det bare var ett av mange mulige utfall vi bevisst eller ubevisst hadde sett for oss.

I et blogginnlegg før jul skrev jeg om hvorfor vi har en hjerne. Det handlet om hvordan hjernen vår er utviklet til å styre bevegelser. Hjernen vår fungerer som en sannsynlighetsregnemaskin som hele tiden beregner hver eneste nye bevegelse. Når hjernen fungerer slik på det grunnleggende planet er det kanskje ikke så rart at vi tenker på samme måte i et lengre tidsperspektiv.

Den irske forfatteren George Bernard Shaw skal ha sagt: Remember, our conduct is influenced not by our experience but by our expectations.
Shaw var elev og venn av Frederick Matthias Alexander, grunnleggeren av Alexanderteknikken. Kom uttalelsen etter erfaring fra timene med Alexander? Alexanderteknikken utspiller seg i prosessen mellom tanke og handling. Det innebærer blant annet å bli bevisst sine forventninger. Hvordan kan vi ellers handle annerledes?

Jeg hadde en helt konkret opplevelse av det for ikke lenge siden. Jeg skulle rekke ei dør som var i ferd med å smekke igjen. I det jeg skulle hoppe opp et trappetrinn og fram til døra ble jeg oppmerksom på at jeg var i ferd med å stramme nakke og skuldre. Ubevisst forventet jeg at det var spenning som måtte til. Så mye som jeg har tenkt på å la være å stramme nakken protesterte det i meg. I brøkdelen av et sekund klarte jeg å velge å la være å stramme nakken og bevege armen fryktelig fort i stedet. Når du ser hvor du er på vei kan du ha muligheten til å velge annerledes.

Det får meg til å tenke på et sitat fra en annen berømt person. (Annen enn Shaw altså, ikke meg). Johan Cruyff, nederlandsk fotballspiller, av mange regnes som verdens beste sa: Before I make a mistake, I see it coming and then don’t make it.

Alexanderteknikken handler om å være bevisst i gjerningsøyeblikket. Er vi oppmerksomme kan vi velge. Dessverre betyr det ikke at vi ikke gjør feil. Vi kan ikke alltid vite på forhånd hva som er riktig valg, på samme måte som vi ikke kan spå om framtida. Men er vi oppmerksomme på egne forventninger har vi i alle fall valget. Utfallet blir aldri helt sikkert.

Siden dette er årets første blogginnlegg vil jeg avslutte med å heve blikket og se framover. Jeg tror vi kan forvente oss mye bra av 2012. Noen mener å vite at verden skal gå under den 21. desember eller deromkring. Som sagt tror ikke jeg at vi kan spå om framtida, men jeg er villig til å vedde ganske mye på at verden ikke går under og at vi kan glede oss til jul også i år.

Godt nytt år!

Lenker
The Real Reason for Brains

Relaterte blogginnlegg
Derfor har du en hjerne.








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar