«Så
rart at så lite kan gjøre så stor forandring!»
Flere av de
nye elevene jeg har hatt i det siste har uttrykt forundring over
forandringer som skjer i timen. Bare forsiktig berøring og
instruksjoner om å tenke noen enkle tanker så er en
revolusjon på gang.
Det aller første de spør
om når jeg legger ei hånd på ryggen deres er
hvordan jeg kan kjenne noe når jeg berører så
lett.
Jeg ville ikke
kjent noe mer om jeg hadde tatt i mer, jeg ville jeg bare kjent mer
av meg selv. Det er som å lytte til noe veldig svakt. Da må
du være helt stille selv.
En annen ting
eleven ikke er klar over er at muskulaturen akkurat der jeg berører
ikke er det eneste jeg kjenner etter. Jeg kjenner også
sammenhengen mellom kroppsdelene, og mellom kroppen og bakken.
Du kan gjøre
et eksperiment sammen med en annen person. Be noen holde en lang
gjenstand, f.eks en blyant, mens du gjentatte ganger forsiktig
berører andre enden. Om personen for hver gang varierer hvor
fast gjenstanden holdes vil du lett kunne registrere forskjellene.
Jo mindre jeg
gjør, jo mer kjenner jeg. Men det som gjør
Alexanderteknikk-berøringen helt spesiell, og som gjør
at det trengs (minst) tre år på å lære det
grunnleggende i kunsten, er at jeg må gjøre mindre i
hele kroppen. For at hendene skal være åpne og armene
frie må jeg organisere hodet, nakken, ryggen og beina. Om ikke
resten av kroppen er med blir det kortslutning i systemet. Berøringen
med hendene blir livløs.
At hele systemet
er organisert er forutsetning for god berøring. I tillegg er
intensjonen bak berøringen viktig. Jeg berører for å
lytte, men samtidig er berøringen inhibitorisk.
Hensikten
er at eleven skal gjøre mindre. Unødvendige spenninger
er jo unødvendig aktivitet, støy i systemet. At det
hele tiden er snakk om å ta bort noe betyr at det ikke bare
skal lite til, men mindre.
Inhibitorisk
berøring kan til en viss grad sammenlignes med å skulle
dempe en ball, eller ta imot noe som kastes. Du kan få noen til
å kaste en gjenstand til deg og ta imot med ei hånd. For
å ta imot mykt må du være myk i armen. Er tingen
tilstrekkelig tung må du ta imot med hele kroppen. Berøringen
i en Alexanderteknikk-time befinner seg på et helt annet plan
selvfølgelig, og med én viktig forskjell – du
forbereder deg på å ta imot tingen, jeg må unngå
å ha noen som helst forventning.
Enda en faktor er
strategien bak berøringen. Jeg jobber med forholdet mellom
hodet og resten av kroppen, det Alexander kalte «The Primary
Control». Dette forholdet dominerer alle funksjoner. Litt mer
velfungerende hodebalanse gjør en enorm forskjell. Det skal
lite til. Hadde jeg konsentrert meg om f.eks beina hadde det vært
nyttig, men ikke på langt nær så effektivt.
Det finnes noe som
er enda mer effektivt enn det jeg kan gjøre med hendene og det
er hva du tenker selv. Det er signaler fra din hjerne til musklene
som har den avgjørende innflytelsen. Dine nerver og
nervesignaler har mye bedre kontakt med musklene og det som skjer der
enn det jeg noen gang kan få med hendene.
Når jeg ber
deg om å tenke noe i timen er det for å utforske og prøve
ut inhibitoriske tanker. Tanker som hindrer unødvendig
spenning når du beveger deg. Hode, nakke og rygg må
alltid prioriteres.
Hvordan tanken formuleres er helt opp til
fantasien. Utgangspunktet er den gamle regla: «La nakken være
fri slik at hodet kan gå fram og opp, slik at ryggen kan være
lang og bred».
Det er bare så
lite som en tanke som skal til. Du tenker, og beveger deg. Så
er spørsmålet: hvordan gikk det? Var den noen forskjell?
Hvis alt gikk bra skjedde det ingenting, eller det ble mindre av noe.
Det er ikke alltid lett å oppdage. Det krever erfaring. Det er
disse ørsmå endringene som gjør at bevegelsene
etterhvert fører til en ny tilstand i kroppen. Den nye
tilstanden kan oppleves som svært forskjellig fra den normale,
men er resultatet av veldig små justeringer.
Hvis du beveger
deg uten å tenke først, vil du bevege deg som du pleier.
Ingen små justeringer vil kunne finne sted og ingen forandring
er mulig, uansett hvor hardt du prøver.
Nybegynnerfeil er
å kjenne etter bare ett sted i kroppen. Endringen kan skje hvor
som helst, og ofte er det selve karakteren på bevegelsen som
oppleves annerledes.
De to andre
nybegynnerfeilene er å prøve
for hardt når du tenker, eller å forsøke å slappe av. I første
tilfelle stivner du i blikk og pust og holder fast med musklene.
Prøver du å slappe av forsøker du å gjøre
mer enn bare å la være å gjøre noe. Du blir
tung i kroppen.
Når du
bare tenker, uten å gjøre noe, og så beveger deg,
da er du stille nok inni deg til å kunne observere det som
skjer. Om du har tenkt på riktig måte, dvs inhibitorisk
og preventivt, bruker du mindre spenning. Det er noe som ikke
skjer som ellers ville skjedd. Hele muskelsystemet vil måtte
justere seg i forhold til det.
Alt som skal til
er å gjøre mindre. Det er som å stille kroppen i
fri og la den trille. Det skal lite til for å få leddene
til å rulle.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar