lørdag 4. februar 2012

Alexandersvada

Jeg forsøker å følge med på det som skrives om ryggsmerter på nettet. Da kommer jeg borti litt av hvert. Her en dag snublet jeg over ei nettside som reklamerte for en dings som kan helbrede deg, et håndholdt apparat som leser ditt energi-felt og som sender signaler tilbake for å «gjenopprette kroppens naturlige balanse». Slikt har jeg sett før. Det kalles «energimedisin» eller «kvantemedisin». Ren og skjær sprøyt.

Siden jeg hadde 5 minutter til overs klikket jeg meg videre i ren nysgjerrighet for å finne en forklaring på hvordan denne vidunderlige maskinen virket. Jeg lette forgjeves. Bare den samme generell svadaen om «energi-felt», «naturlig» og «balanse».


Det er slettes ikke rart at jeg ikke fant noen forklaring på hvordan dingsen virket, for den virker ikke. Folka som bruker slike dingser vet heller ikke hvordan de virker, men de tror at de virker, så det er ikke med overlegg de narrer stakkars mennesker som kommer til dem med plagene sine.


Så slo en tanke ned i meg. Hva om jeg var en person som aldri hadde hørt om Alexanderteknikken og som søkte på nettet etter informasjon. Hva ville jeg finne? Ville jeg få samme resultat som min mislykkede søken etter sannheten om den energimedisinske duppeditten?


Hva er Alexanderteknikk?
Jeg bestemte meg for å søke bredt og googlet «alexander technique». Hva sier verdensveven om teknikken? Øverste treff er «The Complete Guide to the Alexander Technique». Ja, ikke dårlig. Her måtte jeg da finne svaret. På alexandertechnique.com står det:
The Alexander Technique is a way to feel better, and move in a more relaxed and comfortable way... the way nature intended.

Føle seg bedre, bevege seg avslappet og komfortabelt, "naturlig". Lover ikke godt, her oser det alternativ velvære.

Neste setning:

An Alexander Technique teacher helps you to identify and lose the harmful habits you have built up over a lifetime of stress and learn to move more freely.

Bli bevist uvaner og lære å bevege seg friere. Jo, høres bra ut. Men hvordan skal dette skje?

Jeg leste videre:

The Alexander Technique is for you if you are ready to feel more comfortable in your own body.

Ja, klar som et egg. Men hvordan? Jeg klikket meg videre i menyen til venstre på siden «What is the Alexander Technique and what are its benefits».

På den siden stod det:

The Alexander technique is a way of learning how you can get rid of harmful tension in your body. Although certainly not a full definition of the Alexander Technique, this is a good start.Ja, ok begynnelse. Det handler om å bli kvitt unødvendig spenninger. Men hva går metoden ut på?

Videre stod det:

The Alexander Technique is a way of learning to move mindfully through life.

Mindfullness er positivt, bra forutsetning for å gjøre endringer. Men hvordan skal jeg bruke denne mindfullheten?

The Alexander process shines a light on inefficient habits of movement and patterns of accumulated tension, which interferes with our innate ability to move easily and according to how we are designed. It’s a simple yet powerful approach that offers the opportunity to take charge of one’s own learning and healing process, because it’s not a series of passive treatments but an active exploration that changes the way one thinks and responds in activity. It produces a skill set that can be applied in every situation. Lessons leave one feeling lighter, freer, and more grounded.


«Shines a light», «inate ability», «simple yet powerful», «healing process», «lighter, freer and more grounded». Det begynner å klø i alternativ-allergien min.

Men her står det noe konkret praktisk også: «active exploration that changes the way one thinks and responds in activity. It produces a skill set that can be applied in every situasjon». «Active exploration» er bra, utforskning. «Skill set». Her har vi det jo! Hva går så disse ferdighetene ut på. Leser spent videre.

The Alexander Technique is a method that works to change (movement) habits in our everyday activities. It is a simple and practical method for improving ease and freedom of movement, balance, support and coordination. The technique teaches the use of the appropriate amount of effort for a particular activity, giving you more energy for all your activities. It is not a series of treatments or exercises, but rather a reeducation of the mind and body. The Alexander Technique is a method which helps a person discover a new balance in the body by releasing unnecessary tension. It can be applied to sitting, lying down, standing, walking, lifting, and other daily activities...


Fillern. Bare mer av det samme. Her står det at teknikken lærer meg å bruke passe med krefter i en bestemt aktivitet. Skal jeg lære det for alle aktiviteter? Må da ta uendelig lang tid. Og stemmer ikke med inntrykket av en universalteknikk, et «sett med ferdigheter». Hva er nå disse ferdighetene jeg kan lære meg å bruke?


Hvis jeg nå ikke hadde hatt mer tid til å surfe sorgløst rundt på verdensveven ville jeg stoppet der, nysgjerrig, men ikke mye klokere. Alexanderteknikken handler i det minste om noe så konkret om muskelspenning, balanse og bevegelse. Sånn sett har teknikken bestått testen i forhold til «energimedisin». Alexanderteknikken handler om noe som finnes.


Jeg googler «alexanderteknikk» på norsk. Øverste treff er siden til Norsk forening for lærere i Alexanderteknikk, NFLAT. Denne siden er bedre. På siden om «Alexanderteknikk» står det: ferdighet i å observere egne reaksjoner, og en nøkkel til å forandre disse

Nøkler? Har jeg funnet nøkkelen?

Nederst står det «litt om prinsippene». Her står det om sammenhengen mellom hodebalanse, muskelspenning og kroppsholdning. Forholdet mellom hodet og resten av kroppen er med på å avgjøre om responsen på tyngdekraften «skjer på en fri og uanstrengt måte».

Det er én nøkkel i alle fall. Det står også noe om å «stoppe et vanemønster», som er selve Nøkkelen i Alexanderteknikken. I tillegg står det om hvordan nye vaner kan føles fremmede, at vi helst vil gjøre det som kjennes «riktig», noe som kan gjøre endring vanskelig å oppnå.


Tre av de fire (etter min mening) viktigste prinsippene er ikke verst, selv om de kunne vært enda mer eksplisitt formulert. Og kanskje med eksempler også.


Jeg surfer videre til min egen side. Er selvfølgelig enda mer fornøyd med den. Men ikke strålende fornøyd. Jeg innser (nok en gang) at vi Alexanderteknikk-lærere må bli flinkere til å forklare hva teknikken går ut på. Vi er ganske flinke til å fortelle generelt hva den handler om, og hva slags effekt den kan ha. Men ganske dårlige når det gjelder kort og forståelig beskrivelse av selve teknikken, «sett of skills», det du skal lære å bruke.

Kanskje kommer jeg med den geniale ultimate forklaring i neste blogginnlegg, eller blir det uken etter? Følg med!



Blogglisten





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar