En elev spurte
denne uken om det jeg gjorde med hendene ville ha en effekt utover
timen. Det er et veldig godt spørsmål. Det en
Alexanderteknikk-lærer gjør med hendene kan ha effekt på
flere måter, som alle på sitt vis kan ha virkning utover
timene.
Oppmerksomhet
Lærerens
berøring gjør at eleven lettere kan være
oppmerksom på seg selv. Oppmerksomhet er det første
nødvendige skritt til å kunne endre noe. Med en
Alexanderteknikk-lærers hånd på deg får du et
nytt perspektiv. Jeg merker det selv når jeg jobber med andre
lærere. Selv etter så mange år oppdager jeg nye
ting med en lærers hender på meg. Berøringen fungerer som et slags speil som gjør
at jeg ser ting jeg ellers ikke legger merke til.
Denne effekten av
berøring er der bare så lenge berøringen varer,
men den gir mulighet for eleven til å vende oppmerksomheten mot
seg selv på en måte som ellers ikke er vanlig. Eleven
skal etterhvert kunne bruke en utvidet oppmerksomhet utenom timene
også. Det krever en bevisst innsats av eleven.
Inhibisjon
Inhibisjon
Berøring
formidler alltid noe. Det Alexanderteknikk-berøring formidler
er blant annet "inhibisjon", et signal om å la være
å gjøre noe (ekstra). Når jeg for eksempel har
hånda på nakken til en elev som reiser seg fra en stol,
vil jeg kunne hjelpe eleven til å la være å spenne
nakken gjennom intensjon og kvaliteten på berøring.
Dette kan være like vanskelig som det høres ut. Om
eleven er skikkelig anspent og skvetten og ikke selv har noen
intensjon om å ikke spenne seg, kreves det at jeg er fullstendig
skjerpet om jeg skal ha noen sjanse.
Vanligvis vil jeg be om en intensjon fra eleven. Da blir det et samarbeid og mye enklere. Eleven tillater nakken å være fri, hjulpet av min berøring. Selve berøringen har effekt der og da, men måten og tenke på kan eleven ta med seg utenom timene. Igjen er dette noe som krever en innsats, eller i det minste et valg, av eleven.
Vanligvis vil jeg be om en intensjon fra eleven. Da blir det et samarbeid og mye enklere. Eleven tillater nakken å være fri, hjulpet av min berøring. Selve berøringen har effekt der og da, men måten og tenke på kan eleven ta med seg utenom timene. Igjen er dette noe som krever en innsats, eller i det minste et valg, av eleven.
Re-organisering og
avspenning
Inhibisjon kan
innebære både å gi slipp på spenning, og å
unngå å spenne seg. Om inhibisjon brukes i forbindelse med bevegelse vil
muskelsystemet aktiveres på en annen måte enn den
vanemessige. Muskelsystemet vil re-organisere seg, noe som gir opphav
til en avspennings-følelse utenom det vanlige. Du føler
deg lett og avspent på samme tid. Hjulpet av lærerens hender kan du få mye av denne effekten i løpet av en time. Følelsen kan noen ganger vare i flere dager.
Om følelsen etterhvert forsvinner betyr ikke det nødvendigvis at effekten er helt borte. Det kan også være at du er blitt vant til en ny organisering av muskelspenningene. Følelsen forsvinner fortere om du stresser uten å ta vare på deg selv. Men om du har timer hver uke vil du normalt ikke synke helt ned på utgangsnivået.
Du kan oppnå noe av den samme gode organiseringen av muskel-skjelett-systemet ved å ligge i "semisupine" eller "aktiv hvilestilling".
Om følelsen etterhvert forsvinner betyr ikke det nødvendigvis at effekten er helt borte. Det kan også være at du er blitt vant til en ny organisering av muskelspenningene. Følelsen forsvinner fortere om du stresser uten å ta vare på deg selv. Men om du har timer hver uke vil du normalt ikke synke helt ned på utgangsnivået.
Du kan oppnå noe av den samme gode organiseringen av muskel-skjelett-systemet ved å ligge i "semisupine" eller "aktiv hvilestilling".
Re-kalibrering
Omorganisering av
musklene innebærer også en re-kalibrering av
kroppssansen. Du vil lettere merke når du blir anspent igjen.
Det blir lettere å tenke "inhibitorisk". Dette er
en gradvis prosess og er ikke resultatet av en enkelt time. Jo flere
timer du har, jo mer endring skjer.
Hvor lenge kan endringen vare? Om noen har hatt 20-25 timer med Alexanderteknikk er det min erfaring at effekten fortsatt kan være der mange år senere. Og det uten at personen nødvendigvis har jobbet bevisst med teknikken i mellomtiden. Det kan virke som om "hands-on" Alexanderteknikk-timer kan ha effekt over ganske lang tid.
Men det er ingen
grunn til å overlate ting til tilfeldighetene. Du kan forlenge effekten av Alexanderteknikk-timene ved egen innsats. Med et godt
grunnlag av Alexanderteknikk-timer og et minimum av bevissthet om
egne bevegelser vil du kunne holde prosessen gående resten av
livet. Hvor lenge effekten av Alexanderteknikk-timer varer avhenger
til syvende og sist av hvordan du anvender det du har lært i
timene.
Relaterte blogginnlegg