søndag 23. november 2014

Nytt kontor

Fram og med i morgen flytter jeg min undervisning til mitt nye kontor i C.J. Hambros plass 7.

På fredag hadde jeg mine siste undervisningstimer i kontor 413 i Tullingården, Kristian Augusts gt. 19. Jeg har hatt kontor i Tullingården i over 12 år. Det blir rart å flytte derfra.

Da jeg begynte som Alexanderteknikk-lærer underviste jeg først litt forskjellige steder. Jeg leide et rom hos min kollega Nigel Hornby i Huitfeltdsgate 8b et års tid. Det var noe spesielt å gi timer på samme adresse hvor jeg selv hadde hatt mine første Alexanderteknikk-timer høsten1990.

I 2002 fant jeg kontoret i Tullingården. Til å begynne med delte jeg kontoret med min venn og kollega Johan Koefoed. (Han er nå dramalærer i Grimstad). Senere har også andre Alexanderteknikk-lærere benyttet kontoret, men det er hele tiden jeg som har undervist der mest. Med årene har det blitt ganske mange undervisningstimer jeg har gitt der.

Tullingården, eller «Tulling-gården» som jeg har hatt moro med å kalle det, var tidligere et familieeid AS som eide både nr 15 og nr 19. (Nr. 17 forsvant dengang nr 19 ble bygd en gang på 50-tallet). Bårdar danseinstitutt var leietaker i nr 15 i mange år. Mest kjente leietaker i nr. 19 er Tronsmo bokhandel, som de fleste av mine elever sikkert har vært innom om de har vært tidlig ute til timene.

For noen år siden ble Kr. August gt 15 solgt til Entra eiendom Da var planen at Tullinløkka skulle huse det nye Nasjonalmuseet + diverse andre museer. Det medførte at forretningsfører Scheldererup flyttet fra nr. 15 til et kontor i 4. etasje i nr. 19. Han pleide å sitte på sitt kontor å røyke med døren på vidt gap. På kontorpulten hadde han et skilt hvor det stod: Ikke røykere forbudt!

Like etter at jeg flyttet inn i 2002 flyttet installerte Sentrum røntgeninstitutt i etasjen under en MR-maskin. Jeg måtte avbryte en av mine første timer for å be arbeiderne ta en pause i arbeidet med å pusse betonggulvet i 3. etasje. Senere ble jeg vant til lyden av MR-maskinen. Da den flyttet ut for noen år siden var jeg blitt så vant til å ha den som en påminnelse om å holde fokus i arbeidet at det var noe som om noe manglet. Fokus er alfa og omega i Alexander-teknikken.

Kontor 413 som jeg har hatt, har tidligere vært del av et legekontor. I bakgården står det også et gammelt skilt med henstilling om å være stille da «leger har tilhold i bygget». Kontoret har vært tilknyttet naborommet med en dør, og det er bare en lettvegg mellom rommene. For noen år siden, i 2007 om jeg ikke husker feil, ble det installert ventilasjonsanlegg i bygget og det ble enda mer lytt mellom rommene. Til å begynne med var det greit nok siden naborommet lenge stod tomt, men så leide et firma flere rom i 4-etasje, inkludert naborommet, hvor de har holdt NAV-kurs i helsefag. Jeg har etter det overhørt flerfoldige timer om anatomi, fysiologi og pasientpleie. Ikke helt irrelevant for en Alexanderteknikk-lærer, men det har også gjort at jeg lenge har hatt planer om å flytte kontor.

Etterhvert ble også Tullingården, Kristian August gt nr 19 solgt til Entra. Hele tiden har planen vært at kvartalet skulle videreutvikles. Vi leietaker har merkelig nok ikke fått noe informasjon. Det var helt tilfeldig at jeg leste i lokalpressen at Tullingården skulle rives og at et nytt bygg var planlagt. Ført i sommer fikk vi brev om at renovasjon/rivning ville begynne i 2015 og jeg begynte for alvor å lete etter nytt kontor. Det første jeg befarte var kontoret i C.J. Hambros plass nr. 7. Det er en god del mindre enn kontoret jeg har hatt, men det virket som et koselig sted, og like sentralt. Dermed slo jeg til.

En ulempe ved det nye kontoret er at det er for lite til å arrangere små introduksjonskurs for grupper slik jeg har gjort i Tullingården. Introduksjonskurs må jeg derfor arrangere andre steder. Mitt kontor i Tullingården har også vært åsted for månedlige samlinger, «Alexanderteknikk-forum», for Alexanderteknikk-lærere. Nå er vi ikke så veldig mange Alexanderteknikk-lærere i Oslo, så kanskje kan det nye kontoret også være et samlingssted for Alexanderteknikk-lærere. Men på sikt håper jeg at vi blir flere Alexanderteknikk-lærere, og da trenger jeg kanskje et større kontor?

Fordelen med det nye kontoret, i tillegg at det er veldig sentralt, er at takhøyden er stor. Både i konkret og overført betydning er det en fordel.

C.J. Hambros plass er plassen foran Oslo tinghus. På C.J. Hambros plass møtes Pilestredet, Rosenkrantz gate og Kr. August gt. Det nye kontoret er bare tre minutter lengre ned i gata fra det gamle kontoret.

Ved Tinghuset stopper trikk nr 11, 17 og 18, og det er kort vei til Stortinget T-banestasjon (utgang Akersgata). Dessverre er det dårlig med parkering i nærområdet, men inngangen til Europark sentrum (tidligere Ibsen parkeringshus) ligger rett på andre siden av gata fra inngangsporten til C.J Hambros plass 7.

I første etasje av C.J. Hambros plass 7 ligger klesforretningen Adéle med klær for «voksne og unge damer». Går du forbi klesforretningen, inn gaten som er stengt for biltrafikk, er du i Pilestredet. På venstre side, mellom Adéle og Baker Nordby finner du porten til C.J. Hambros plass nr. 7. Porten er åpen fra kl.8 til kl. 18. Har du time etter kl.18 må du ringe på og dytte hardt på porten når den åpnes, den er ganske tung og treg. Inngangsdøren til nr. 7 er til venstre like innenfor porten.

Mitt kontor ligger i 3 etasje. Bygget har heis, men den er antagelig ikke original da bygget er ganske gammelt. Heisen er liten og innebygget i det som engang var midten av vindeltrappen. Når du kommer inn i tredje etasje tar du til høyre, forbi tannlegekontoret «gode tenner». Fortsetter du til høyre ser du nødutgangen rett fram, i en egen liten gang. Den siste døren på venstre hånd er mitt kontor. I det du passerer toalettene, som ligger på høyre hånd, vil du sikkert legge merke til at gulvet heller sjarmerende mot høyre, noe som kan gi et snev av følelsen av å være på sjøen. Toalettene er vanligvist avlåst. Bank på min dør for å låne nøkkel, om jeg ikke har hengt den ut på forhånd.

Et datafirma var tidligere leietager i det som nå er mitt kontor. De hadde mye datautstyr og ble utsatt for innbrudd. De installerte derfor en ekstra metalldør med to låser. Antagelig kommer jeg til å ha den ytre døren åpen når jeg er på kontoret.
I Kr August gt kunne folk sitte i trappen om de måtte vente. På det nye kontoret vil jeg antagelig sette ut en stol. Vis a vis mitt kontor er kontoret til et «Natur og helsesenter» som drives av en hyggelig dame som er «heilpraktiker» (eller «heksedoktor» som jeg kaller det). Hun pleier også å sette ut en stol til ventende klienter. Min stol vil derfor eventuelt stå på «min» side av gangen.

Jeg vil sikkert savne det gamle kontoret, selv om jeg ser fram til å begynne i det nye. Til nå har jeg vært mest opptatt av å gjennomføre flyttingen. Jeg vil sikkert savne å gå gjennom slottsparken slik jeg har gjort på veien til kontoret. Nå blir korteste vei en litt annen rute. Jeg får litt lengre vei også. Men det blir ikke noe stort problem. Jeg skal være tidlig ute for å ønske deg vel møtt i mitt nye kontor!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar