mandag 16. desember 2013

Søvn

Mangel på søvn kan få deler av hjernen din til å krympe og påvirker hukommelse og læring. Tilstrekkelig med søvn er derfor viktig når du skal lære noe nytt, som for eksempel Alexanderteknikk.

Trøtt
Da jeg begynte å ta timer i Alexanderteknikk ble jeg mye mer følsom for når jeg ble trøtt. Kanskje har det å gjøre med at jeg hadde mindre spenninger i nakken og holdt mindre fast på hodet. Jeg følte det som at jeg ble mer oppmerksom på når hodet begynte å duppe. Fordi jeg ble tidligere oppmerksom på at jeg begynte å bli trøtt, var det lettere å ta pauser når jeg trengte det, og på den måten jobbe mer effektivt.

Generelt går folk rundt og holder på for mye spenning. Med denne ekstra spenningen holder de seg oppe. Når de begynner å gi slipp på denne spenningen i en Alexanderteknikk-time kan de plutselig føle seg trøtte. De merker omsider hvor trøtte de egentlig er.

Noen ganger kan du bli trøtt av selve læringsprosessen. Alexanderteknikken fører til forandringer, både fysisk og psykisk. Det er en omorganisering som krever energi. De som utdanner seg som lærere og jobber intenst med Alexanderteknikken merker det særlig i løpet av første år av utdanningen. Selv om aktivitetene de holder på med stort sett er lite krevende rent fysisk kreves det mye fokusert tankearbeid. Periodevis kan studentene føle behov for å gå rett hjem og sove resten av dagen.
Vanlige Alexander-elever kan av og til ha det på samme måten, selv om de har time bare en gang i uka. Når du lærer Alexanderteknikk kan det være fint om du tar hensyn til dagsformen og har mulighet for å legge inn ekstra pauser i dagliglivet hvis du har behov for det.

Sove
Når du blir trøtt er det et signal om at hjernen din trenger søvn (og ikke koffein, som mange synes å tro). Fortrinnsvis bør vi sove om natta. En mattelærer jeg hadde på gymnaset pleide å si til trøtte elever at om de hadde behov for søvn så burde de ta natta til hjelp.

Vi sover antagelig alt for lite i vårt moderne samfunn. Vi overstimuleres selv på den tida det ville vært naturlig at lyset forsvinner og vi går til ro. TV, dataskjermer og kunstig lys holder oss gående til langt på natt. Dette kan føre til uhensiktsmessig nivå av muskelspenning fordi vi må anstrenge oss for å være oppe når hjernen helst vil skru seg av.

Selv har jeg blitt mye flinkere til å legge meg tidlig de siste årene. Jeg tenkte over det faktum at det er så deilig å ligge i senga om morgenen. Ofte får jeg gode ideer når jeg ligger der og har akkurat våknet. Hvordan kunne jeg få mer av det? Legge seg kl.22 er det opplagte svaret.
Jeg tror jeg egentlig er B-menneske. Jeg har alltid likt å pusle og jobbe med ting sent på kvelden. Det kan være ting man føler man er nødt til å gjøre akkurat da. Jeg fant ut at med litt planlegging kan mye gjøres på andre tidspunkt.

Alexanderteknikken kan brukes til å roe seg ned før man går til sengs. Jeg slukker lyset og legger meg ned i «aktiv hvilestilling» eller «semisupine». Så ligger jeg der og ser hvor lite jeg kan gjøre, og så forsøker jeg å gjøre enda mindre. Jeg tenker «retninger» for å gi slipp på eventuell unødvendig spenninger, og for å gi tankene konstruktive arbeidsoppgaver slik at hjernen ikke kverner på tomgang. Etter alt fra 10 minutter til en halvtime er jeg moden for senga. Der fortsetter jeg å tenke på samme måte. Det er utrolig hvor mye mer jeg kan legge fra meg hodet på puta når jeg tenker over det.
(Sovestilling er et individuelt anliggende som jeg ikke kommer inn på her).

Aktiv hvile
Jeg bruker også «semisupine» eller «aktiv hvile-stilling» om jeg føler meg trøtt i løpet av dagen og har muligheten til å legge meg ned. Semisupine er egentlig ikke en sovestilling men en arbeidsstilling. Vi bruker den til å øve på å tenke Alexanderteknikk «retninger». Men om du sovner et øyeblikk gjør ikke det noe. Fordelen med semisupine er at om du sovner vil beina miste balansen og du vil våkne igjen. En kort «power nap» kan være nok til at du er mer uthvilt etterpå.
Så hvis du er trøtt og har tid og anledning, legg deg ned i semisupine, lukk øynene og tenk retninger. Å lukke øynene når du ligger i semisupine er egentlig litt fy-fy i Alexander-kretser. Ideelt skal du kunne tenke retning om du har øynene åpne. Men når hensikten er å hvile skal vi bruke fornuften og ikke høre på fundamentalistene.

Det skjer rett som det er at elever sovner når de ligger i aktiv hvile-posisjon i timen, særlig hvis det er sent på dagen og de kommer rett fra jobb. Vanligvis gjør det ingenting. De dupper av et øyeblikk og er mer våkne etterpå. Noen få har ekstremt lett for å sovne på benken. Det er som om bare det å legge seg ned i seg selv er tilstrekkelig til at de sovner. De kan sovne på ordentlig, og det er et problem, for da blir de bare slappe i fisken. I slike tilfeller jobber jeg korte økter med eleven på benken, og forsøker å gi eleven noen arbeidsoppgaver underveis så han/hun ikke logger helt av.

Søvnproblemer
Indirekte kan Alexanderteknikken hjelpe folk til å sove bedre. Alexanderteknikken går ut på unngå uhensiktsmessige reaksjonsmønstre. Teknikken kan hjelpe folk som stresser rundt og rundt uten å komme «nedpå». Jeg hørte en gang om en Alexanderteknikk-elev som hadde søvnproblemer. Etter sin første time gikk hun hjem og la seg og sov et døgn i strekk.

Søvnproblemer kan ha mange årsaker, blant annet sykdom, og det kan være nødvendig å få eksperthjelp for å løse dem. Og det kan være nødvendig med medisinering også. Søvn er viktigere for helsa enn man har visst. Mangel på søvn kan gi økt risiko for depresjon, angst og somatiske sykdommer som hjerteinfarkt, astma, fibromyalgi, leddgikt, slitasjegikt og benskjørhet.
Søvndeprivasjon har i årevis blitt brukt som torturmiddel selv i «vennligsinnede» stater (som f.eks Sør-Korea og Israel). Mangel på søvn gir ingen ytre skader, overgriperen etterlater ikke spor. I lys av nyere forskning er det ikke tvil om at søvndeprivasjon må anses som grov mishandling.

I høst hørte jeg om en ny trend som går ut på å bare sove i helt korte økter og tilsammen bare noen få timer i døgnet, polyfasisk søvn.
I kortere perioder kan vi gå uten søvn, og vi kan klare det utroligste selv om vi ikke har sovet nok. I alle fall hvis det dreier seg om ting du kan og har øvd på, rutineoppdrag eller idiotarbeid. Men i det lange løp vil det ikke lønne seg, særlig ikke om du skal være nyskapende og kreativ.

Forskning på søvnmønster har vist at det antagelig er naturlig å sove så lenge som 10 timer, med en pause på midten hvor vi er våkne. Det er ikke sikkert at det å våkne om natta er så ille. Selvfølgelig ikke bra om du ikke får sove igjen. Hvis jeg våkner om natta tar jeg det som en anledning til å ligge å øve Alexanderteknikk. (Jeg er ikke fundamentalist, men muligens fanatiker).

Nylig leste jeg om forskning som viser at grunnen til at vi sover kanskje er fordi hjernen renses for avfallsstoffer. Vi blir også mindre syke om vi sover nok, og det er til og med bra for huden. «Skjønnhets-søvn» er kanskje et reelt fenomen? Mange gode grunner til å gå og legge seg!

På den mørkeste og kaldeste tida av året er det ekstra deilig å krype under dyna og bli der. Nå går jeg i hi til over nyttår. God jul og god natt!

Relaterte blogginnlegg
Ta en pause
Gratis julegave

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar