søndag 13. oktober 2013

200 øl

Det sies forfattere drikker på jobb. Ikke alle gjør det. Jeg har hørt om en norsk forfatter (jeg husker ikke navnet) som skjenker seg et glass rødvin når han setter seg til for å skrive, og lar det bli stående innen rekkevidde, urørt. Til inspirasjon. Kanskje placebo?

Årets Ignobel-pris i psykologi, som ble delt ut forrige måned, hedret forskere som fant ut at når du drikker øl tror du at du blir mer attraktiv. ('Beer goggle' study wins Ig Nobel award). Så her sitter jeg med en øl og skriver blogginnlegg nummer 200. I håp om å skrive et attraktivt blogginnlegg.

Når jeg begynte å blogge skulle jeg skrive om Alexanderteknikken og alt. Det har jeg også gjort. Jeg har skrevet om knokler og vond nakke, husarbeid og stortingsvalg. Noen ganger skriver jeg i en pedagogisk hensikt, andre ganger skriver jeg om ting som engasjerer meg.

I det siste har jeg vært positivt engasjert av boka Placebodefekten som jeg anbefaler deg å lese. Ikke bare fordi den gir kunnskap om alternativ behandling (nå holdt jeg jammen på å skrive «alternanaiv», så passende!), men også fordi du lærer noe om hvor skjør vår vurderingsevne kan være. Viktig å ta hensyn til i enhver læringsprosess, og ikke minst når man lærer Alexanderteknikk.

Den andre tingen som har engasjert meg i det siste er fysioterapeuter. På en negativ måte dessverre. Jeg har vært til stede på to kurs for musikklærere med to ulike fysioterapeuter. Jeg må understreke at begge hadde mye bra å komme med, mye godt og fornuftig. Men begge terapeuter fikk kursdeltagerne til å sitte og heise skuldrene opp til ørene. Heise opp og slippe ned. Heise opp og slippe ned. Hensikten var å «bevege på musklene vi ofte strammer». Det er jo forsåvidt greit. Men det kan gjøres på andre og bedre måter, ganske enkelt ved å bevege armene.

Om du heiser skuldrene går det signaler fra hjernen din til musklene dine med beskjed om å heise skuldrene. Når du gjør det som en øvelse, øver du rett og slett på å heise skuldrene. Du blir flinkere til å heise skuldrene dine. Alle, absolutt alle, er enige om at å heise skuldrene er en dårlig ting. Er det ikke da en utrolig teit ting å øve på?

Ukens gode råd er: ikke øv på å heise skuldrene! Kommer du ut for en fysioterapeut som ikke har lært at å øve på å heise skuldrene er en utrolig teit ting å gjøre, så gjør du dem en tjeneste ved å fortelle dem det. I all vennlighet selvfølgelig, og gjerne med litt andre ord. Kall det gratis faglig veiledning.

Hvis du ser du en plakat på arbeidsplassen eller andre steder der denne teite øvelsen vises, gjør du alle en tjeneste ved å krysse over den med penn eller tusj. Vi lever da i 2013 og er opplyste og oppegående mennesker, ikke sant?

***

Har du noe som engasjerer deg? Noe relatert til Alexanderteknikken som du mener jeg burde skrive om? Når jeg har valgt å skrive om Alexanderteknikken og «alt» varierer det mye hvem innleggene passer for. Noen innlegg passer for nybegynnere, andre for Alexanderteknikk-lærere. Jeg tar gjerne i mot tips og ønsker fra dere lesere.

I det siste har jeg begynt å vurdere om jeg må ha flere blogger. Jeg kunne tenke meg å skrive en egen blogg for Alexanderteknikk-lærere på engelsk, og en blogg om Alexanderteknikk for musikere. Problemet er bare at jeg må ha tid til å jobbe også. Jeg kan ikke sitte og drikke øl hele tiden.

Ifølge forskningen som fikk Ignobel-pris trenger du ikke alkohol for å tro at du er attraktiv. Det holder å tro at du har drukket alkohol. Placeboeffekten nok en gang. Nå kan jeg også avsløre at jeg drikker ikke øl her jeg sitter og skriver. Ikke ordentlig øl. Jeg har bare nippet til en lettøl. Faktisk så er de fleste av mine blogginnlegg skrevet uten kunstige stimuli, hverken alkohol eller koffein. Jeg behøver hverken dop eller sentralstimulerende midler for å ha tro på det jeg skriver.

Jeg overlater til edruelige lesere å vurdere hvor bra bloggen er. Kom gjerne med meninger om du har noen. Kommentarfeltet er åpent!


Relaterte blogginnlegg:
Alexandeteknikk og alt
Innlegg nr 100




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar