lørdag 25. februar 2012

Effekten av berøring

En elev spurte denne uken om det jeg gjorde med hendene ville ha en effekt utover timen. Det er et veldig godt spørsmål. Det en Alexanderteknikk-lærer gjør med hendene kan ha effekt på flere måter, som alle på sitt vis kan ha virkning utover timene.

Oppmerksomhet
Lærerens berøring gjør at eleven lettere kan være oppmerksom på seg selv. Oppmerksomhet er det første nødvendige skritt til å kunne endre noe. Med en Alexanderteknikk-lærers hånd på deg får du et nytt perspektiv. Jeg merker det selv når jeg jobber med andre lærere. Selv etter så mange år oppdager jeg nye ting med en lærers hender på meg. Berøringen fungerer som et slags speil som gjør at jeg ser ting jeg ellers ikke legger merke til.
Denne effekten av berøring er der bare så lenge berøringen varer, men den gir mulighet for eleven til å vende oppmerksomheten mot seg selv på en måte som ellers ikke er vanlig. Eleven skal etterhvert kunne bruke en utvidet oppmerksomhet utenom timene også. Det krever en bevisst innsats av eleven.

Inhibisjon
Berøring formidler alltid noe. Det Alexanderteknikk-berøring formidler er blant annet "inhibisjon", et signal om å la være å gjøre noe (ekstra). Når jeg for eksempel har hånda på nakken til en elev som reiser seg fra en stol, vil jeg kunne hjelpe eleven til å la være å spenne nakken gjennom intensjon og kvaliteten på berøring. Dette kan være like vanskelig som det høres ut. Om eleven er skikkelig anspent og skvetten og ikke selv har noen intensjon om å ikke spenne seg, kreves det at jeg er fullstendig skjerpet om jeg skal ha noen sjanse.
Vanligvis vil jeg be om en intensjon fra eleven. Da blir det et samarbeid og mye enklere. Eleven tillater nakken å være fri, hjulpet av min berøring. Selve berøringen har effekt der og da, men måten og tenke på kan eleven ta med seg utenom timene. Igjen er dette noe som krever en innsats, eller i det minste et valg, av eleven.

Re-organisering og avspenning
Inhibisjon kan innebære både å gi slipp på spenning, og å unngå å spenne seg. Om inhibisjon brukes i forbindelse med bevegelse vil muskelsystemet aktiveres på en annen måte enn den vanemessige. Muskelsystemet vil re-organisere seg, noe som gir opphav til en avspennings-følelse utenom det vanlige. Du føler deg lett og avspent på samme tid. Hjulpet av lærerens hender kan du få mye av denne effekten i løpet av en time. Følelsen kan noen ganger vare i flere dager. 
Om følelsen etterhvert forsvinner betyr ikke det nødvendigvis at effekten er helt borte. Det kan også være at du er blitt vant til en ny organisering av muskelspenningene. Følelsen forsvinner fortere om du stresser uten å ta vare på deg selv. Men om du har timer hver uke vil du normalt ikke synke helt ned på utgangsnivået.

Du kan oppnå noe av den samme gode organiseringen av muskel-skjelett-systemet ved å ligge i "semisupine" eller "aktiv hvilestilling".

Re-kalibrering
Omorganisering av musklene innebærer også en re-kalibrering av kroppssansen. Du vil lettere merke når du blir anspent igjen. Det blir lettere å tenke "inhibitorisk". Dette er en gradvis prosess og er ikke resultatet av en enkelt time. Jo flere timer du har, jo mer endring skjer.

Hvor lenge kan endringen vare? Om noen har hatt 20-25 timer med Alexanderteknikk er det min erfaring at effekten fortsatt kan være der mange år senere. Og det uten at personen nødvendigvis har jobbet bevisst med teknikken i mellomtiden. Det kan virke som om "hands-on" Alexanderteknikk-timer kan ha effekt over ganske lang tid.

Men det er ingen grunn til å overlate ting til tilfeldighetene. Du kan forlenge effekten av Alexanderteknikk-timene ved egen innsats. Med et godt grunnlag av Alexanderteknikk-timer og et minimum av bevissthet om egne bevegelser vil du kunne holde prosessen gående resten av livet. Hvor lenge effekten av Alexanderteknikk-timer varer avhenger til syvende og sist av hvordan du anvender det du har lært i timene.


Relaterte blogginnlegg

Blogglisten




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar