lørdag 21. januar 2012

Massasje

Først året jeg var musikkstudent var jeg veldig anspent, så anspent at det begynte å gjøre vondt. Legen henviste meg til psykomotorisk behandling. Det var fint å bli massert av en søt og ung kvinnelig fysioterapeut. Og så pratet vi litt om hvordan jeg hadde det. Jeg følte meg bedre etterpå. Men det er vanskelig å si om jeg hadde noe utbytte av det på lengre sikt. Jeg lærte jo ikke noe av praktisk nytte, slik som jeg senere gjorde med Alexanderteknikken.

Dette er omtrent 25 år siden, og jeg har knapt hatt noe massasje siden da. Det eneste var litt massasje fra eks'n den gangen jeg hadde veldig vondt i ryggen (se forrige blogginnlegg Vondt i ryggen). Det lindret smertene. Massasje er godt det. Men virkningen er kortvarig.
Undersøkelsen som sammenlignet Alexanderteknikk, trening og massasje ATEAM, viste at massasje hadde effekt på ryggsmerter etter 3 måneder, men ikke etter et helt år.

Det betyr ikke at massasje ikke er nyttig. Noen ganger er massasje nærmest nødvendig. Idrettsmassasje for eksempel. Jeg tror neppe gutta i Tour de France hadde orket å tråkke i tre uker på sykkelen uten å ha en dyktig massør med i støtteapparatet.

Det som betyr noe for tilstanden i musklene er signalene musklene får fra hjernen. Det er dette Alexanderteknikken handler om. Alexanderteknikken kan sies å handle om hvordan vi skal tenke for å unngå unødvendig «støy» i signalene. Massasje fører neppe til endring i signalene til musklene, og om det skjer er det antagelig av kort varighet.

Massasje manipulerer ikke bare muskler, men også bindevev. Her kan massasje ha en rolle å spille i en endringsprosess. Endring i bevegelser betyr endring i bruk av muskler, og etterhvert endring av bindevev. Men bindevevet forandrer seg langsomt i den prosessen. Massasje kan noen ganger være en snarvei ved at bindevevet løses opp. Problemet er at det er umulig å vite hva som er «passe» stramt bindevev når det manipuleres direkte. Selv om tilstanden i bindevevet på den måten nærmer seg en tilstand som kan betegnes som ideell, vil tilstanden uansett være forbigående fordi tilstanden kontinuerlig blir påvirket av hvordan du beveger deg. Vi kommer altså alltid tilbake til spørsmålet om hvordan du tenker, reagerer og beveger deg.

I en undersøkelse gjort av Nasjonalt informasjonssenter for alternativ behandling (NIFAB) i 2007, hadde nærmere 50 prosent av de spurte benyttet seg av en eller annen form for alternativ behandling siste 12 måneder. Av disse hadde 23.7 prosent fått massasje. Hvis dette er representativt for befolkningen som helhet dreier det seg om vanvittig mye massasjebehandling, og vanvittig mye penger. Massasje har en effekt, men effekten er etter all sannsynlighet kortvarig. Så hadde det ikke vært bedre å bruke pengene på noe annet?

Jeg antar at den viktigste grunnen til at mennesker benytter seg av massasje er ønsket om velvære. Det er jo deilig å bli massert. Men det er ingenting mot Alexanderteknikken. Alexanderteknikken gir en helt spesiell opplevelse, en kombinasjon av avspenning og letthet. Du kan bli «høy» av Alexanderteknikken på flere enn én måte.

Hemmeligheten bak opplevelsen av en Alexanderteknikk-time er kvaliteten på berøring som læreren bruker. Effekten av berøring avhenger av det som skjer i muskelsystemet til den som berører. Alexanderteknikk-lærere er eksperter til å organisere eget muskelsystem. Massasjeterapeuter tenker sjelden lengre enn fingertuppene. Det betyr både at kvaliteten på berøring ikke er så bra, og at det tunge arbeidet lett får negative konsekvenser for massøren. Jeg har gjennom årene gitt Alexander-timer til flere massører med plager relatert til dårlig arbeidsteknikk.

Et annet kjennetegn ved Alexanderteknikk-berøring er at den er lett, derfor er den også mer følsom. Ved økt bruk av kraft minsker følsomheten. Følsomheten gjør at Alexanderteknikk-læreren kommuniserer med elevens muskelsystem istedenfor bare å dytte på musklene. Muskler er som mennesker - når du ber pent er det større sjanse for at de hører etter enn om du forsøker å tvinge dem. Jeg vil påstå at Alexanderteknikk er mer effektivt enn massasje.

Når vi så i tillegg kan konstatere at en time i Alexanderteknikk er mye billigere enn en time med hvilken som helst form for massasje er valget enkelt. Eneste minus er at det er færre enn 20 Alexanderteknikk-lærere i hele Norge. Det tar tre år full tid å bli lærer i Alexanderteknikk. Massasje kan du lære på helgekurs. Derfor er Alexanderteknikk-lærere sjeldne. Så vær tidlig ute. Bestill time nå!


Relaterte blogginnlegg
Massasje er nevnt i dette innlegget: Begrensninger

Lenker
British Medical Journal: Randomised controlled trial of Alexander technique lessons, exercise, and massage (ATEAM) for chronic and recurrent back pain

NIFAB/NAFKAM 2007: Bruk av alternativ behandling i Norge


Blogglisten

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar