søndag 5. desember 2010

Skjerf

Som Alexanderlærer er jeg opptatt av at folk tar vare på seg sjøl når det er kaldt. Det gjelder å kle godt nok på seg. Går du og hutrer blir du anspent og stiv.

Skjerf er veldig godt å ha, mye varme tapes gjennom halsen. Fra et Alexanderteknikk-perspektiv er det også viktig for spenninger. Fryser du i halsen vil du lett dra hodet ned og spenne nakken. Stiv nakke er ikke bra for da blir hele kroppen stivere.

Men selv med skjerf er det lett å spenne nakken. Jeg ser ofte folk som har skjerf som likevel krøker seg sammen. Jeg merker selv det er fristende å dra haka ned for å unngå risikoen for kald luft på halsen. Så skjerfet må være sånn at du fremdeles kan la hodet slippe oppover uten at du fryser noe sted.

Men spenninger i nakken kan også komme av mer indirekte årsak fordi det er naturlig å trekke seg sammen for å gjøre overflaten mindre når det er kaldt. Det kan hende du strammer nakken fordi du er kald andre steder på kroppen. Du kan altså bli stiv i nakken selv om du bruker skjerf.

En annen form for stivhet kan komme av kombinasjonen av høye krager og skjerf. Begrenset bevegelighet kan føre til spenninger. Men det er ikke sikkert det er klærne som er problemet i og for seg. Jeg har lagt merke til at forventningen om mindre bevegelighet kan være det som stopper meg fra å bevege hodet fritt. Jeg stopper meg selv fra å snu på hodet fordi jeg har en oppfatning om at det ikke går så lett. Det er ikke bra, for er det noe som gir stiv nakke er det mangel på rotasjonsbevegelse.

Løsningen er å gjøre det som er naturlig. Det er naturlig å snu på hodet når vi skal se på noe. La øynene søke noe å se på og la nakken være myk slik at hodet er fritt til å følge øynene. Det er avgjørende å tenke først, tenke å la nakken være fri, før bevegelsen. Bevegelsen kommer som en følge av å slippe spenning og ikke som en sammentrekning.
Dette er en fin måte å øve på å la nakken være fri også i andre sammenhenger. Men kan altså være noe å tenke på når du bruker skjerf. Så holder du deg myk til våren kommer.

Blogglisten


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar